10 BABYMETAL Legends - Prologue & Legend I
PROLOGUE
BABYMETALにとってLEGENDという言葉は、二つの意味を持つ。
2010年、メタルの神・キツネ様が BABYMETALをこの世に降臨させ、その使命として掲げたMETAL RESISTANCE(メタルの復権)の中で生まれた伝説(=言い伝え)という文字通りの意味。そして、「I、D、Z ~LEGEND」から「10 BABYMETAL BUDOKAN」まで、METAL RESISTANCE全10章の中で、節目となるライブをLEGENDと銘打ってきたように、LEGEND=ライブという意味もある。
「BABYMETALはライブの中に生きている」とメンバーがインタビューでも語ってきたように、BABYMETALのLEGEND とは、一つ一つのライブ(=生もの)であると同時に伝説でもある。時間軸を超え、その二つの意味のLEGENDが存在しているというイメージで、いろんなストーリーや出来事がLEGENDとなってBABYMETALを形成している。
完結する10章まで、さまざまな伝説を生み出してきたMETAL RESISTANCEのストーリーは、マッチョな男性の世界というイメージが強いメタル界に、BABYMETALという女の子たちが切り込み、バッタバッタと大人を倒していくイメージからスタートした。SU-METAL、YUIMETAL、MOAMETALがメンバーのメタルダンスユニットというどこにもなかったスタイルで、国内外で次々と奇跡が生まれていった。METAL RESISTANCEの名のもとに、メタルマスター(メタル界のレジェンドアーティスト)たちの遺伝子、DNAを継承しながら、新しい次の世代へつないでいくという使命を果たすため、さらなる進化を遂げていく。
2021年、DYSTOPIAが世を覆う中、開催した日本武道館10公演「10 BABYMETAL BUDOKAN」で、METAL RESISTANCE全10章を完走。そして、2021年10月10日、「10 BABYMETAL YEARS」と題した結成10周年イヤーが幕を閉じる。BABYMETALと共に歩んできた10年間の METAL RESISTANCEから生み出されたLEGENDは封印の時を迎えるのだ。
ワタクシ・KOBAMETALは、キツネ様のお告げを届けるメッセンジャー、そしてBABYMETALをプロデュースするマスターマインドである。初期のインタビューでワタクシは「BABYMETALはアイドルの仮面をかぶったメタルダンスユニットだ」と答えていた。そのころから根っこは変わっていないし、そもそもありきたりなグループをやろうとは思っていなかった。BABYMETALというその名の通り、「新しいメタルの誕生」をテーマに掲げ、メタルを再構築しながら、まだ誰も見たことのないことにチャレンジしようと考えていた。
ワタクシは、BABYMETALとKOBAMETALの関係を例えるならば、エヴァンゲリオンと庵野秀明監督、スター・ウォーズとジョージ・ルーカス監督のような関係ではないかと思っている。これまでも機会があれば、BABYMETALについてお話ししてきたが、そのすべてを説明することはない。それは受け取った方それぞれの解釈があると思うし、それぞれのBABYMETALでいいと思っているからでもある。本書『10 BABYMETAL LEGENDS』は、BABYMETALがこの10年で歩んできた数々のLEGENDの黙示録のようなものとして記したが、もちろんこれがすべてではない。また、メンバーにまつわるエピソードのようなものはあえて記していない。すでにさまざまな形でメンバー自身が語っていることもあれば、いずれ語られることがあるかもしれない。そこにはメンバーの視点で見えている景色があるはずだろう。というわけで、本書はワタクシのFOX EYEから見た景色が記されている、それを前提に読み進めていただければと思う。
For BABYMETAL, the word “Legend” has dual meanings.
The literal meaning of the word “Legend” (stories passed on to future generations) was born in 2010, when the God of Metal - the “Fox God” - brought BABYMETAL down into this world, setting out the mission of Metal Resistance (Restoration of Metal). It also has the meaning of “Legend=Live”, which is what we have been calling our live performances; milestones in the 10 chapters of Metal Resistance from “I, D, Z ~LEGEND” to “10 BABYMETAL BUDOKAN”.
As the girls have said in interviews, “BABYMETAL lives through its live performances”. BABYMETAL’s “Legend” refers to each “live” show, which is in a sense inherently unpredictable, while also possessing the literal meaning of the word; a “legendary story”. The two meanings of Legend exist beyond time, as various stories and events become Legend, forming “BABYMETAL”
(NOTE: It is important to note that Koba has always used the word “members” to refer to SU-METAL, YUIMETAL, and MOAMETAL. We’ve chosen to translate “メンバー” (“members”) as “the girls” because this is the most common way the international English-speaking community refers to the three of them. But we wish to explain clearly that if there is any sense of patronizing language created by describing teenagers or grown women using the word “girls”; that would be a mistaken impression created by translation, and not Koba’s intent. He has always referred to them as “the members” ever since the beginning, which could serve as a clue into how he has always viewed them as professionals - responsible, indispensable, and professional even as young teenagers - and not children to boss around and manipulate)
(NOTE: in Japanese, the word “live” is oftentimes used to mean “show/performance”. So here, Koba is emphasizing the importance of the fact that these are not just concerts, but performed “live” and unpredictable)
(NOTE: due to the structure of the Japanese languages, there are many points in this book where it’s not entirely clear if “them” or “we” is more appropriate, when Koba uses the word BABYMETAL, because the pronoun is simply omitted. We have tried to use our best judgment in this regard, using “them” when it’s clear he’s referring to something done by the girls/performers, but “we” when it can reasonably be inferred that it applies to the entire BABYMETAL team. It should not be twisted to be misinterpreted as “Koba taking credit for performances as if he were on stage”)
The story of Metal Resistance, which created various Legends up to its 10th and Final Chapter, started with the image of these little girls called BABYMETAL slicing into the metal world and triumphing in this place once dominated by grown-up macho men. This unprecedented metal dance unit led by SU-METAL, YUIMETAL, and MOAMETAL created miracles one after another in Japan and abroad. Under the name of “Metal Resistance”, they evolved continuously in order to fulfill the mission of passing on the genes and DNA of metal masters (legendary artists of the metal world) to the next generation.
In 2021, we concluded all 10 Chapters of Metal Resistance with “10 BABYMETAL BUDOKAN”, which consisted of 10 live concerts held at the Nippon Budokan as Dystopia engulfed the world. And on October 10, 2021, the 10th anniversary year of their formation titled “10 BABYMETAL YEARS” will come to a close. The Legends created by BABYMETAL through 10 years of Metal Resistance have come to a time of sealing.
I, KOBAMETAL, am the messenger who delivers messages from the Fox God, and the mastermind that produces BABYMETAL. In an early interview, I said that “BABYMETAL is a metal dance unit disguised under an idol mask.” The roots of the group have not changed since then, and it was never my intention to create a conventional group. As the name BABYMETAL implies, the theme of the group was “the birth of a new metal”, and our challenge was to create something that no one had seen before, as we reconstructed metal.
(NOTE: KOBAMETAL literally uses the word “mastermind”. That said, it should be noted that the word “mastermind” in Japanese does not necessarily have the negative and arrogant connotation it might have in English of some nefarious puppet master manipulating people)
(NOTE: In this book, KOBAMETAL does not use the more common “僕 / boku” or “俺 / ore” to refer to himself, but rather a very formal and polite “watakushi”. However, it is not written using the kanji “私”, or the hiragana “わたくし”, but rather in katakana. This is not the standard way of writing this word. As such, the feeling created to a Japanese reader may be a “not too serious, sort of a joking manner”. In other words, he’s being polite, but at the same time, poking fun at the humble word he’s chosen to use, perhaps with a wink, noting that he may in fact be going a bit over-the top with politeness)
If I had to describe the relationship between BABYMETAL and KOBAMETAL, I would say it’s similar to the relationship between Evangelion and Hideaki Anno, or Star Wars and George Lucas. I talk about BABYMETAL when the opportunity arises, but I don’t explain everything completely. This is because everyone has their own interpretation of BABYMETAL, and I believe each interpretation has merit. This book “10 BABYMETAL LEGENDS” is written as a kind of apocalypse guide of the many Legends that BABYMETAL has completed in the past 10 years, but of course it is not comprehensive. Also, it is not my place to write about stories directly involving the girls. Some of those stories have already been told in various ways by the girls themselves, and some more may be told in the future. I am sure there are different views that can be seen from their perspective. Therefore, I would like you to read this book keeping in mind that it describes things from my view (the “Fox eye”) only.
LEGEND I
ファーストインパクト。世を忍ぶ仮の姿
First Impact. Secret Identities.
ライブとは何か?
What is a live performance?
ライブーそれはワタクシにとってまさに「悪魔の果実」のようなものであった。
一度食べた瞬間に体に電流が走り、己のすべてが変化したことを実感した。以来、ワタクシはライブのとりことなってしまったのだ。
ライブという言葉が持つイメージとして、一般的には「生のパフォーマンス」「熱狂」「リアル」のようなものが浮かぶのかもしれないが、ワタクシの場合は「非日常性」「異空間」である。もしかしたら、BABYMETAL誕生の原点となるファーストインパクトは「聖飢魔II」の黒ミサ(※聖飢魔II は一般的なライブのことを「黒ミサ」と呼ぶ)であったのかもしれない。ワタクシが初めてチケットを買ってライブというものに参加した記念すべき体験であった。そのときはライブの作法もわからず、周りの様子をキョロキョロうかがいながら見ているうちに、あっという間に終わってしまったのだが、強烈な記憶として残ったのは、ライブそのものはもちろん、会場に入り、帰宅するまでに体験する、その非日常性だった。黒ミサに集まったファンのことを信者と呼び、バンドメンバーのことは構成員とする。一定のルールのもとに楽しむ、ある意味プロレスみたいな要素もあり、その様式美を重んじるように、お客さんたちも会場に入る前から、「世を忍ぶ仮の姿」(※聖飢魔IIでは人間の姿をそう表現する)から本来の悪魔の姿に変身して集まっていた。学校や近所のスーパーなどの半径数キロ圏内をグルグルする日常生活の中では絶対に体験しない雰囲気が漂い、まるでディズニーランドのような「特別な空間に来た!」と感じたのだ。
これをきっかけに、さまざまなライブを体験することになるのだが、成人してからはX-JAPAN ほかジャパメタ(ジャパニーズメタル)のレジェンドバンドがライブをしていたライブハウスにもよく通い、ワタクシ自身もバンド活動を行っていた。
1990年代の終わりごろから2000年代頭にかけて、音楽ソフトが過去最高の生産実績を記録し、音楽業界全体に活気があったころ、ヴィジュアル系バンドシーンも隆盛を極めていた。そのころ、音楽活動をビジネスとして成り立たせようと、見た目はヴィジュアル系の文脈にいながら根っこはメタル、ハードロック、プログレ、アメリカンロックというバンドがたくさん登場した。ワタクシはガチメタラーであったが、ガチメタラーというものを解脱するインパクトが起きた。
それは突然の出来事で、「世界は広い。ひと口にメタルといってもジャーマンメタルからブラジリアンメタル、ジャパメタまで、世界中にはさまざまなメタルが存在する。同じく、メタル以外にもさまざまな音楽やエンターテインメントが存在し、それはまるで無限に広がる銀河のようだ。そうだ、宇宙視点で物事を考えなるべく多くの世界をのぞいてみよう」という天の声が降りてきた。虫の目、鳥の目、魚の目とよく言うが、ワタクシの目は虫の目から鳥の目にポーンと視界が広がったのである。
ワタクシはガチメタラーではあるが、そもそもの入り口は聖飢魔II。メタルの中ではかなり異端ではないか!
仮に、アイアン・メイデンから入っていたらガチメタルからの解脱はしていなかったと思うのだが、最初に開いた扉がすべてだったのであろう。この解脱を経て、虫の目も持ちながら、同時に鳥の目で俯瞰で見る、第2形態へと進化した。純粋に好きで楽しいというモチベーションでバンド活動には打ち込んでいたが、自分で演奏するだけではなく、照明がどうだとか、PRがどうだとか、そういうことを考えるのも好きで、ディテールを追求することと同じくらいトータルで世界観を広げていった。このころ現場で養った感覚が今のBABYMETALをつくっていると言っても過言ではないだろう。
For me, the live performance is like a “devil’s fruit”.
After eating it for the first time, an electric current coursed through my body, and I realized that everything about me had changed. Ever since then, I’ve been hooked on live music.
The word “live” generally conjures up images of “live performance”, “frenzy”, and “real” in people’s minds - but in my case, the images that come to mind are “extraordinary” and “otherworldly”. I think the “First Impact” that led to the birth of BABYMETAL was the Black Mass of Seikima-II. (NOTE: Seikima-II calls their live shows “Black Mass”) It was the first time I’d ever attended a live concert. At the time, I didn’t know the etiquette for such shows, and it was over before I knew it, as I scurried around trying to make sense of things. But what left a strong impression on me was not only the concert itself, but also the extraordinary experience of everything between entering the venue and going home. Fans that gathered at the Black Mass were called “followers”, and the band members were called “members”. In a sense, it resembled a pro wrestling show, in which the audience enjoyed themselves under a certain set of rules. In a way that was respectful of the beauty of style, the audience had already transformed from their “temporary form to hide from the world” (NOTE: this is how Seikima-II describes their human form) into their true demon form upon entering the venue. I felt like I was in a special place, like Disneyland, immersed in an atmosphere that I would never experience in daily life walking around a few miles from school or neighborhood supermarket.
(NOTE: the phrase “世を忍ぶ仮の姿 - temporary form to hide from the world” is used fairly frequently in the Japanese community to describe “casual” photos of the girls out-of-costume. It can be thought of as “secret identity” or “alter ego”, except in this case, the “secret identity” is as “everyday students”. In these interviews, SU-METAL also refers to her life as an everyday student using this phrase.)
After I came of age, I often went to live music venues where X-JAPAN and other legendary Japanese metal bands would perform, and I was also in a band myself.
From the late 1990s to the early 2000s, when the music industry as a whole was booming and music software production was at an all-time high, the visual-kei band scene was also thriving. At the time, there were a lot of bands that were visual-kei in appearance, but placed their roots in metal, hard rock, progressive rock, and American rock in an effort to make their music commercially viable. I was a hardcore metalhead, but there was an impact that broke me away from the hardcore metal head mentality.
It was a sudden event that made me realize “The world is huge. There are many kinds of metal in the world, from German to Brazilian to Japanese.” Likewise, there are various types of music and entertainment beyond metal; it’s like an infinite galaxy. The voice from the heavens came down to me and said, “You need to think about things from a cosmic perspective and look into as many worlds as possible.” It’s often said there are the eyes of the worm, the eyes of the bird, and the eyes of the fish. My eyes have gradually expanded from the eyes of the worm to the eyes of the bird, with a broader perspective.
I may be a hardcore metalhead, but my first entrance into the world of metal via Seikima-II was quite unorthodox.
If I had started with Iron Maiden, I don’t think I would have been able to break free from mainstream metal, but I guess the first door I opened and walked through made all the difference. Through this breakthrough, I evolved into the second form, gaining the eyes of a bug and a bird’s-eye view at the same time. My motivation to be in a band was partly for the love and fun of it, but I also liked to think about things like lighting and PR, and not just playing music myself, so I expanded my worldview as I pursued these kinds of details. It wouldn’t be exaggerating to say that the senses developed in the field during that period of time have helped build BABYMETAL into what it is today.
BABYMETAL 創成期
The formative days of BABYMETAL
時は、2010年。メタルの神・キツネ様が BABYMETAL をこの世に降臨させた当初、SU-METAL、YUIMETAL、MOAMETALの3人は、人間界では世を忍ぶ仮の姿である学生としてアンダーカバーを行いながら、学業と並行してMETAL RESISTANCE(メタルの復権)の活動をスタートさせた。当時メンバーは幼かったが故に、人間界のルールでは活動できる時間が限られていた。仮に「今会える○○」というようなキャッチコピーのグループが100日活動していたとするならば、BABYMETALは10日の活動で、それを超えるインパクトをどうやったら生み出すことができるのか? といったような一点集中型の活動を考えていた。
正直、ビジネスとして考えるならば、毎日イベントをやったほうが効率的だったのだろうが、毎日イベントをするような活動スタイルはそもそも時間がなくてできない。それを逆手にとり、絶滅危惧種のような特異性と、ブラストビートのような瞬発力で突破していこうと考えていたのだ。
BABYMETALがスタートしてからすぐに「I、D、Z~LEGEND」(2012 - 2013年)という3部作のライブを企画したり、「日本武道館公演をやる」(2014年3月1・2日)と宣言して、そこに向かって進んでいった。メンバーもスタッフもファンも含め、全員がその一瞬に向かって一点突破していくという空気を共有していた。
そのころ、世間はSNSで、「今日、○○食べた」というような日常を発信する、リアリティー推しで、国内外でリアリティーショーがウケていた。もちろんリアリティー番組はおもしろい。ただ、誰もが同じことをやっているようにも見えたし、そこへの人間の欲求は「もっと!もっと!」とドーピングのようなものとして、どんどんエスカレートしていくある種の危険性を持ち合わせているとも感じた。
ではBABYMETALの場合はどうだろうか?
そもそも活動できる時間には限りがあるし、そして伝説というものは毎日インスタを更新するようにポンポンとお手軽に生まれることはない。そう、神の降臨には限りがあり、永遠ではないのだ。
BABYMETALはどこにも属さない「Only One」というイメージも、創成期から強かった。ガチメタラーのワタクシはジャパニーズメタルやブラジリアンメタルなど独自の進化を遂げたメタルシーンも見てきたが、BABYMETALのように、メタルとダンスを組み合わせたグループは他になかった。一般的にはメタルはダンスミュージックには分類されないし、歴史上、ダンス界も、クラシック、ヒップホップ、ジャズなど、あらゆるジャンルがあるにもかかわらず、メタルと融合することはなかった。そんなメタルとダンスが邂逅し、さらに、日本特有のカルチャーなど、さまざまな要素が加わり、さらなるオリジナリティーを得たのだ。
孤高の存在として発見してくれる方々が、ファンをはじめ、メディア、音楽関係者、メタル界のアーティストにも存在したが、ワタクシは、完全なるオリジナルは人々のアテンションを得るのに時間がかかるとも考えている。オリジナルであるが故、多くの人々が理解するには難解すぎるということはよくあることだ。それは、とあるコンセプチュアルなアーティストのライブを拝見したときにも感じた。見ている側がそのアーティストについての予備知識がゼロの場合、その提示する世界観をすでに自分の知っている何かに例えて連想することができなくて、一瞬で理解することが難しい。アーティストと初見のお客さんの間に距離を感じてしまったのだ。
ワタクシは、その距離を少しでも埋めたい。大ヒットしたアニメでも映画でも、よーく分析してみると、そのストーリーやディテールは昔ヒットした作品に似ていたり、そのルーツはエバーグリーンな名曲のように、人間にとって普遍的なテーマや感情だったりするものだ。情報量の多い完全なるオリジナル作品では、ライブのような時間芸術の場合、伝えきれないことも多いが、アーティストとお客さんの間に少しでも共通項が存在するだけで距離は縮まる。そういうわけで、BABYMETALのライブや楽曲にオマージュネタをちょこちょこと挟むこととなった。これらのネタは何かに影響を受けて取り入れているというよりは、初めてBABYMETALを見るお客さんに対して、共感を得やすいように、あくまでも、そのフックとして考えているのだ。
ちなみに、ワタクシは、アイアンメイデンが入り口であるガチメタラーの気持ちも大いに理解している。BABYMETALをやっているからといって相対することもなければ、ひとつのカルチャーとしてすばらしいとリスペクトしている。仮に、アイアンメイデンがワタクシのメタルの入り口であったなら、BABYMETALのことを「こんなのメタルじゃねえ!」とディスっていたかもしれない。しかし、自分がガチメタラーとしてメタルをど正面から伝えていくのは、ワタクシの使命ではないと感じた。そこは、メタル界のご意見番やメタル専門誌などの長年やってきている方々にお任せして、自分たちがやるなら、「メタリカって名前は聞いたことがあったけど、こんな曲をやっている人たちなんだ!」とメタリカを知らない人たちに、どうやってメタルのよさを伝えるかのほうに使命があると考えたのだ。キツネ様から与えられた METAL RESISTANCEという、その使命を果たすため、BABYMETALの表現に、旬のシーンやオマージュネタを取り入れ、音楽好きが聴けば刺さるところがあり、そのルーツとなる原子をディグることができる流れをつくった。BABYMETALというもの自体はオーセンティックなメタルではないかもしれない。しかし、メタルへの入り口をたくさん潜ませ、メタルという新たな扉を開くよう導くことが使命だった。
The year was 2010. In the beginning, when the Fox God brought BABYMETAL down into this world, SU-METAL, YUIMETAL, and MOAMETAL began the activities of Metal Resistance (the Restoration of Metal) while taking on undercover identities as students in human form. The girls were very young at the time, so their time for activities was limited by the rules of the human world. In contrast to groups that are active for 100 days each year and advertise themselves using a “We are idols you can meet now” approach, BABYMETAL might only be active for 10 days. So I had to put a lot of thought into designing precisely-targeted activities through which we would be able to surpass such groups by making a huge impact in a limited time frame.
(NOTE: A reason why groups like AKB48 have so many members is so they can be split into several teams and hold performances daily, so fans could always see them perform every day.)
(NOTE: Interestingly, the phrase Koba uses “We are idols you can meet now” is a famous catchphrase of Momoiro Clover Z (MCZ), and not AKB48. In some ways, Koba’s worldview may be somewhat similar to MCZ’s manager Mr. Kawakami. MCZ is very big in Japan, with their primary focus also on live performances, much like BABYMETAL. Mr. Kawakami is also a big fan of wrestling, much like Koba. Perhaps Koba considered MCZ to be a group that was worth trying to surpass, rather than a group like AKB48 for which he may have less consideration for.)
To be honest, if we were to approach it purely as a business, it would have been more efficient to hold events every day, but we didn’t have that kind of time available to us. We decided to take advantage of this, and break through with the idiosyncrasy of an endangered species and the instantaneous force of blast beats.
Soon after BABYMETAL began activities, we planned a trilogy of live performances called “I, D, Z~LEGEND” (2012-2013), declared that we’d perform at the Nippon Budokan (March 1 & 2, 2014) and just blazed single-mindedly towards those goals. Everyone, including the girls, staff, and fans, were aligned in this direction.
At that time, reality shows were becoming popular both in Japan and abroad, and people would use social media to share their daily lives, like what they ate that day. Of course, reality shows are interesting in a way. However, it seems like everyone is doing the same thing, and the sense of desire just demands “More! More!” and I feel there is a certain danger of escalation, like addiction.
So what does that have to do with BABYMETAL?
In the first place, they had limits on how long they could work, and Legends aren’t created just through updating Instagram every day. Indeed, the Fox God’s presence is limited, and isn’t eternal.
BABYMETAL has had a strong image of being the “Only One” since its inception, a group that doesn’t belong to any one category. As a metalhead, I have observed metal scenes evolve in their own way, like Japanese metal and Brazilian metal, but no other group has combined metal and dance like BABYMETAL. In general, metal isn’t really considered dance music, and in the history of dance, despite the existence of various genres such as classical music, hip-hop, and jazz, it has never been combined with metal. This encounter between metal and dance, along with the addition of various elements such as Japan’s unique culture, have given the project an even greater originality.
There have been fans, media, music professionals, and artists in the metal world who discovered the band as an independent and unique entity, but I believe that it generally takes time for something completely original to grab people’s attention. Oftentimes, something original is too esoteric for most people to understand or appreciate. I feel the same way myself when I see a conceptual artist perform live. When the audience has no prior knowledge of an artist, it is difficult to instantly understand the worldview they’re presenting, because they can’t associate it with something they’re already familiar with. There’s a distance between the artist and the first-time visitor.
I want to bridge that distance as much as possible. When you analyze a blockbuster animation or movie carefully, you’ll find that the story and details are similar to popular hits in the past, and the roots are universal themes and feelings for human beings, just like classic evergreen songs. There are many things that a completely original work that’s densely packed with information cannot convey through a temporal art form like a live performance, but just the existence of a little common ground between the artist and the audience can shorten this distance. That’s why I decided to insert a few homages into the stories used in BABYMETAL’s live performances and songs. Rather than being influenced by these things, I think of these stories as hooks to make it easier for the audience to relate to BABYMETAL for the first time.
Incidentally, I understand the feelings of “mainstream” metalheads that got their start with Iron Maiden - it’s not something that comes into opposition with BABYMETAL, and I respect them as a culture. If Iron Maiden had been my introduction to metal, I might have dismissed BABYMETAL, saying “This isn’t metal!” However, I felt that it wasn’t my mission as a metalhead to challenge metal head-on. I’d leave that to the opinion leaders of the metal world, and metal magazines who have been doing it for years. If we were going to do this, our statement would be directed towards “those who’d heard of Metallica, but didn’t know there were people creating this kind of music”, and to somehow convey the greatness of metal to people who had never even heard of Metallica. In order to fulfill the mission of “Metal Resistance” entrusted to us by the Fox God, we incorporated contemporary scenes and homage stories into BABYMETAL, creating a flow that music lovers could listen to, finding something that would stick, digging into things at a subatomic level. BABYMETAL itself may not be “authentic metal”. However, it was our mission to provide many entrances into metal, and lead people through new open doors.
(MOAMETAL finds a new door )
メタルネームはKOBAMETAL 非日常の世界観を演出するもの
Assigned the metal name of KOBAMETAL, directing an extraordinary world
ライブという非日常の世界観により没入するには?ということもよく考えていた。BABYMETALがスタートする以前から、ワタクシ自身が何かをやるときには、その人間のリアルを投影したものというより、別の存在に変身することによって日常では得ることができないパワーを手にして、人々の想像を上回ることをやりたいと考えていた。
BABYMETALの場合、活動に関わる存在は、ステージに立つメンバーだけでなく、スタッフやファンもメタルネームを名乗る。キツネ様の洗礼によってメタルネームを付与された者は、METAL RESISTANCEという数々の伝説を作り出す同志となるのだ。このような世界観の構築はワタクシ・KOBAMETALがキツネ様のメッセンジャーとして、そしてBABYMETALのマスターマインドとしての役割を担っているが、活動初期にBABYMETALを支えてきた骨バンドも、生演奏をする神バンドも、キツネ様が遣わせた、人間ではないキャラクターの演奏する姿が、非日常の空間の中で存在感を放った。おそらく一般的なグループだったら、すご腕のスタジオミュージシャンたちをそろえて、ベテランのしたり顔でライブパフォーマンスをするのだろうが、それだとBABYMETALのライブにはならなかったと思うのだ。骨バンドにしても神バンドにしても、あくまでもメインとなるメンバーがいて、脇を固めている神の遣いの感じが、より非日常性を醸し出しているのだ。
BABYMETALは、リアルとファンタジーが融合したエンターテインメントだといわれることもあるが、ワタクシは、そのはざまを行ったり来たりしている感じが、他のアーティストにはない、おもしろい部分だと思っている。BABYMETALが次々と国内外のビッグステージで道なき道を切り開いていき、メタルのハートで困難を乗り越えていく姿はリアルそのものであるが、一方でこれまでは漫画の世界でしか描かれていなかったような「こうだったらいいな」というヒーロー物語を地でいくようなものでもあった。
そのリアルとファンタジーの絶妙なバランス感覚こそ大切で、リアルに寄りすぎると、ライブで説教くさいMCを延々と聞かされるようなことになってしまうし、ライブを離れてファンタジーに寄りすぎると究極的には現実逃避を求めて二次元の架空世界で生きることとなる。BABYMETALは、そのどちらでもなく、リアルとファンタジーという紙一重の境目を、常に行ったり来たりしているのだ。
空間デザインもまた、ライブの世界観を作り上げる上で欠かせない。造形美術、照明、映像演出に限界までこだわり、我々ならではの非日常空間を作り上げている。これらによる視覚の刺激はライブへの没入感を生み、ファンタジーを作り上げる重要な要素となっている。さらに、紙芝居と呼ばれるストーリームービーが入ることが多いが、これもライブというリアルなシチュエーションからファンタジーの世界に瞬間的に場面転換する演出のひとつだ。ワタクシがストーリーを描いているが、リアルな出来事であってもあえてファンタジーの世界観に落とし込むように心がけている。目の前で繰り広げられるライブをリアルな世界観と考えると、ストーリームービーはファンタジーの世界観にいなければならない。BABYMETALのライブは、リアルを映し出すライブの時間芸術とファンタジーを演出する空間芸術の中で、リアルとファンタジーを行ったり来たりしているのである。メンバーもバトルスーツに身を包み、非日常の姿へと変身することによって、BABYMETALというある種のマジックが生まれるのである。
I’ve often wondered how to immerse people in the extraordinary world of live performances. Even before BABYMETAL started, I have always wanted to do something that surpassed people’s imaginations, by transforming myself into another being, rather than projecting my own reality. In this way, I could do things beyond my real life abilities.
In BABYMETAL’s case, it’s not just the girls - the staff and fans also take on metal names. Those who are given metal names by the Fox God’s baptism become comrades who create the many legends known as “Metal Resistance”. KOBAMETAL may be a messenger of the Fox God, and the mastermind behind BABYMETAL, but the Babybones that supported BABYMETAL in the early days, and the Kami Band that perform live are all non-human characters sent by the Fox God, making their presence felt in an extraordinary space. If it were a normal group, they probably would have assembled a group of highly skilled studio musicians to perform live, looking like grizzled metal veterans. But I don’t think that would have been the best case for BABYMETAL. Whether it’s the Babybones or Kami Band, the feeling of having divine messengers accompanying the girls creates a more unusual atmosphere.
(NOTE: In case it’s not clear, while the Kami Band is held in very high regard by Koba and the fans, he has never downplayed the importance of the Babybones or other “messengers” who have played their roles well in different times of BABYMETAL’s history, ignoring their contributions completely after BABYMETAL began performing with a Kami Band completely. Everyone’s accomplishments deserve to be recognized in their own way, in a sense)
BABYMETAL is sometimes said to be a form of entertainment that fuses together reality and fantasy, and I think the way it moves back and forth between the two is what makes the group interesting and unique. The sight of BABYMETAL paving the way on big stages in Japan and abroad one after another and overcoming difficulties through the power of metal spirit is very real - but on the other hand, it is also like a heroic “what-if” story that has been depicted only in the world of comic books.
It is important to strike a fine balance between realism and fantasy. If you lean too much towards realism, you will end up listening to endless preachy MCs at live shows - and if you lean too much towards fantasy, you’ll end up detached from the performance itself, living in a two-dimensional imaginary world in search of an escape from reality. BABYMETAL is neither of the above, but rather constantly moving back and forth between the borders of reality and fantasy.
Spatial design is also essential in creating the atmosphere of a live performance. We pay close attention to the limits of plastic arts, lighting, and video production to create an extraordinary space that is unique. The visual stimulation from these elements creates a sense of immersion in the live performance, and it’s an important element in creating the fantasy. In addition, we often include story movies called “kamishibai”, which are another way to instantly transition and change the scene from the real world live performance to a fantasy world. I sketch out a story, but even if it’s a real event, I try to put it in a fantasy world. If we think of the live performance unfolding before our eyes as a “real world view”, the story movie must be the “fantasy world view”. BABYMETAL’s live performances move back and forth between reality and fantasy in the temporal art of live performance that reflects reality and the spatial art of staging fantasy. The girls also dress up in battle armor, transforming themselves into extraordinary figures, creating a magic unique to BABYMETAL.
(Story movie “Kamishibai” from Legend “I”)
日本から世界へ
From Japan towards the world
「ギミチョコ!!」のミュージックビデオが世界的なバズを起こし、海外ツアーを始めた2014年を起点に、「Sonisphere Festival UK」 メインステージへの出演、レディー・ガガの北米ツアーへの帯同ほか、メタリカ、アンスラックス、スレイヤー、メガデスといった BIG4と呼ばれるメタル四天王とも競演することができ、海外でも次々と奇跡が起きていた。
BABYMETALには日本のバンドが毎年1~3回行う、日本国内の全国ツアーというような感覚がなく、ワールドツアーをひとくくりで考えている。それも、やはり物理的にメンバーの活動できる時間が限られていたことが大きかった。「やるなら一点集中、一点突破。ニューヨークもロサンゼルスもロンドンも、大阪も東京も平等に」みたいな感覚でツアーを組んでいた。1日2日ヨーロッパやアメリカでライブをやって、また日本に帰ってくるような行程は渡航費だけでもばかにならないし、ビジネスとしてもどうかと思うが、BABYMETALは活動時間が限られているという宿命にあった。
このころは、10代でワールドツアーをしている日本のアーティストはおそらく皆無で、アジアに限らず、アメリカ、ヨーロッパを含めた大規模なワールドツアーをやっているアーティストもほぼいなかった。さまざまなハードルを乗り越えながら、道なき道を切り開くスタイルで毎回新しい挑戦を重ねるワールドツアーだが、ファンの方には申し訳ないが、その時々の総本山に、各地から集まっていただくという独特な活動スタイルが生まれたのだ。
世界の動向やトレンドを見ていると、ジャンルのトレンドはもとより、メディアがCDからストリーミング配信へと変わったことで、トレンドを意識したマーケティング主導の音楽であふれ、だんだんと音楽自体が均一化しているように感じている。昔は、その国々の特徴がトレンドやチャートに反映されていたが、今は東南アジアとアメリカで流れている音楽が一緒だったりする。しかし、日本だけがガラパゴスで独特だ。世界のチャートとまったくもって違うのである。この状況は一長一短だが、実におもしろい。
欧米では、BABYMETALは「ユニークだ」と言われる。最初は、日本でよく言うお笑いの意味でおもしろいという解釈をされているのかと思っていた。本意は、個性的でアイデンティティーがちゃんとあるという褒め言葉だと言うのだ。大リーグで大谷翔平選手が大ブームになっているが、普通に実力があるというだけでなく、投打二刀流という唯一無二のユニークなスタイルであったからこそ生まれた熱狂でもあり、BABYMETALにも何者でもない個性があったからよかったのだ。ガラパゴスも悪くない。日本のアーティストの特異性みたいなものが出ているし、変わり種が出てくる土壌があってこそ、BABYMETALは生まれたのかもしれない。
The “Gimme Choco!!” music video created a worldwide buzz, and beginning with overseas tours in 2014, BABYMETAL appeared on the main stage of Sonisphere Festival UK, accompanied Lady Gaga on her North American tour, and challenged the so-called “Big four” of metal: Metallica, Anthrax, Slayer, and Megadeth. Miracles happened one after another overseas.
(NOTE: the original text says “競演”, which can be used to mean “challenge / confront / compete”. It is not a “taunting” or “provoking” kind of challenge, but rather describing BABYMETAL’s attempt to hold themselves to the same high competitive standard as established metal groups)
BABYMETAL doesn’t do the national tours in Japan that many Japanese bands do 1~3 times a year, but rather considers a tour in Japan as part of a larger world tour. This is partly due to the fact that the girls’ time for activities has been physically limited. “If we’re going to do this, we need to focus on one thing, one point at a time. We’ll tour New York, Los Angeles, London, Osaka, and Tokyo equally.” If we were to perform in Europe or America for a day or two and then come back to Japan, the travel costs alone would be unbelievable, and I don’t think it would be good from a business perspective. Still, the fact that BABYMETAL had a real time limit was unavoidable.
At that time, there were probably no Japanese artists in their teens doing world tours, and there were almost no artists doing large-scale world tours not only in Asia, but also in America and Europe. While overcoming various hurdles, the world tour took on new challenges each time, blazing a path without a road. While I must apologize profusely to the fans, a unique style of activity was born at that time, where people from all over the world would come and gather together in our “headquarters” wherever we were.
(NOTE: the word we translated as “headquarters” literally means “main temple”. The meaning of “main temple” in this section may be likened to “cult headquarters” among those who use #notacult as an inside joke; the place where devotees gather without fail. We could think of BABYMETAL fans coming to concerts as making a pilgrimage to a sacred place, except this sacred place keeps changing places, so fans have to travel to follow it around.)
Looking at trends and developments around the world, I feel that music itself is becoming more and more homogeneous - not only in terms of genre trends, but also in terms of the change in media from CD to streaming, which has led to a flood of trend-conscious, marketing-driven music. In the past, the characteristics of each country were reflected in the trends and charts, but now, the music played in Southeast Asia and the United States are the same. But in Japan and the Galapagos, the music is completely different from the world’s charts. This situation has its advantages and disadvantages, but it’s really interesting.
In the West, BABYMETAL is said to be “unique”. At first, I thought this was meant in somewhat of a mocking manner the way it sometimes is in Japan. But they really mean unique as a compliment, and that we have a proper identity. Shohei Ohtani has become a big hit in the major leagues, and it’s not just that he’s good at what he does, it’s also that he has a unique style of pitching and hitting. There’s nothing wrong with being the Galapagos. Perhaps something like BABYMETAL could only be born from a place like Japan, in a soil where oddities are allowed to emerge.
(NOTE: “the Galapagos” here is used as a metaphor for something that develops in isolation from the rest of the world, becoming something utterly unique. For example, before the propagation of smartphones, Japanese mobile phones often had their own features not found anywhere else, such as connecting to the internet using a Japanese telecommunication standard. “Galapagos” is sometimes used in self-deprecating manner in Japanese, compared to perhaps a more neutral interpretation in English.)
(BABYMETAL being unique at the 2020 Kohaku)
BABYMETALは集団芸術だ
BABYMETAL is Collective Group Art
BABYMETALのライブは映像作品化してきたが、ライブ=LEGENDと考えているように、ひとつのアルバムくらいの重みがある作品だと思っている。また、ワタクシ自身、基本的に忘れやすいのでアーカイブされているというのは助かる。それらを見直すと、BABYMETALとは、活動初期の「I、D、Z ~LEGEND」も2021年の「10 BABYMETAL BUDOKAN」も、よくも悪くも根っこの部分は変わっていないとわかる。しかし、ステージパフォーマンスはもちろんのことだが、特に演出面においては常にチャレンジを重ね、進化していることがわかる。
ディズニーランドが夢の国であるように、BABYMETALのライブステージも夢の世界なのである。夢の世界であるが故に BABYMETALを裏側で支えるTHE FOX GOD CREWが皆さんの前に現れることはないのだが、ライブで奇跡を起こすための重要な存在であることには間違いない。そして、幸いにもBABYMETALというプロジェクトに深い愛情を持って接していただき、彼らと巡り会えたことに感謝している。
ライブの起点となる楽曲に関しては、活動初期から携わっていただいているクリエーターの皆さんを中心に、まるでバンドの創作活動のようなスタイルで楽曲を制作している。ワタクシがその時々にピンときたお題を作り、さまざまなサウンドアプローチやクリエーターの皆さんのメタル愛が楽曲に投入されていく。これら楽曲の細部もBABYMETALのライブを構成する重要な要素になっていて、楽曲制作を行っている途中段階から、メンバーのダンスやオーディエンスのリアクション、ライブの演出もイメージしながら制作作業は進んでいく。それ故に生み出された楽曲たちはBABYMETALのライブには欠かすことができない大切なわが子のような存在であり、一緒に生み出してくれたクリエーターの皆さんとその愛情に感謝している。
起点となる楽曲が完成して、次のステップであるライブへと制作作業は進むのだが、ひとつのライブを完成させるためにはたくさんのパワーが必要だ。音響、照明、電飾、映像、特効、衣装、メーク、ステージセット、舞台制作、さらにはトランポ(運搬)やコンサート運営、警備、アルバイトの方々まで、数え上げたらキリがない。
BABYMETALのライブは毎回「伝説」が生まれる。「メタルは一日にして成らず」ということわざのように、BABYMETALのLEGENDも日々の努力の積み重ねから生まれてくるのだ。BABYMETALのライブは夢の世界だと表現したが、まさにその通りで夢は一瞬で過ぎ去ってしまうのだ。それ故に、我々THE FOX GOD CREWのその瞬間瞬間に懸ける意気込みは半端ではない。起点となる楽曲がライブを進行する指揮者の役割となり、楽曲に合わせたステージ上のパフォーマンスやライティングや映像などすべての演出が1コンマ単位のズレも許されない状況の中で、一瞬にして奇跡を起こさなければならないのだ。
ライブ当日のTHE FOX GOD CREWの朝は誰よりも早く、夜は誰よりも遅い。テクニカルリハーサルと呼ばれるチェックを千本ノックのようにひたすら行い、一音一音に対して耳を研ぎ澄ませ、 獲物を狙うハンターのように全神経を集中してその瞬間が訪れるのを待つのだ。その姿勢は闘いの舞台が目黒鹿鳴館であっても東京ドームであっても決して変わらない。一般的なアーティストのライブツアーは、同じ内容の公演をワンツアーの中で数十回数百回とこなしながら、演出面やパフォーマンスを日々ブラッシュアップしていくことができる。
しかしながら BABYMETALの場合は、物理的に活動できる時間が限られていたため、一般的なライブツアーは難しい。よって必然的に1公演一発勝負のライブが基本となり、タイトルに「LEGEND」と名の付くライブのほとんどは一回限りの演出内容で、同じ内容を二度繰り返すことはなかった。
このように、BABYMETALというプロジェクトはある種の集団芸術のようなものだと考えている。フラッシュモブではないが、一瞬にしてさまざまな要素が重なり合い、リアルタイムでBABYMETALの世界を生み出していくのだ。
BABYMETALの世界の中では、BABYMETALのメンバーを筆頭に、THE FOX GOD CREWも含めて常にBABYMETALでありたいと考えている。メンバーもかなりストイックだが、裏側で支えるCREWも負けず劣らずストイックで、お互いに手を緩めない。スタートから10年を経た現在でもその姿勢は変わらない。どこかひとつでも手を抜いていたら、おそらく今のBABYMETALは存在しなかっただろう。
BABYMETAL’s live performances have been filmed and produced as video works, and each show - as a “Legend” - carries the same importance as a studio album. Also, I’m basically prone to forgetting things, so the fact that the performances are archived is a big help. Reviewing them, I can see that - for better or for worse - the roots of BABYMETAL haven’t changed, whether it’s “I, D, Z~LEGEND” in the early days, or “10 BABYMETAL BUDOKAN” in 2021. But of course the stage performance is constantly challenging us to evolve, especially in terms of production.
Just as Disneyland is a dreamland, BABYMETAL’s live stage is a dreamworld. Because it is a dreamworld, the Fox God Crew, which supports BABYMETAL behind the scenes, will never appear before your eyes, but there is no doubt that they are an important presence that makes miracles happen in the live shows. I’m fortunate to have met people with such deep affection for the BABYMETAL project.
As for the music, which is the starting point of our live performances, we write music in a style similar to the creative activities of a band, with the help of creators that have been involved with us since the very beginning. I come up with a theme that strikes a chord at the time, and various approaches to sound and love for metal is put into the music. The details of these songs are also an important element to BABYMETAL’s live performances, and from the middle of the song production process, work proceeds with the choreography, the audience’s reactions, and live performance in mind. Therefore, the songs are like my own precious children, and BABYMETAL’s live performances are an indispensable part of them. I am grateful to all the creators and their love that allows us to create things together.
Once the music - the starting point of the project - is completed, the production work proceeds to the next step, which is the live performance. But it takes a lot of effort to complete even a single live concert. Sound, lighting, lights, video, special effects, costumes, make-up, stage sets, stage production, transportation, concert management, security, part-time staff, the list goes on and on.
(Moa getting some help with her hair and makeup)
Every time BABYMETAL performs, a “Legend” is born. As the saying goes, “Metal is not accomplished in a day”, and the Legend of BABYMETAL is born from the accumulation of daily efforts. I describe BABYMETAL’s live performance as a world of dreams, and like a dream, it’s over in an instant. That’s why the enthusiasm that our Fox God Crew put into every moment isn’t half-hearted. The music plays the role of the conductor of the live performance, and the stage, lighting, and images all match the music, creating a miracle in an instant, in a situation where not even a single comma can be out of place.
On the day of a live performance, the workday for the Fox God Crew starts earlier than anyone else, and ends later than for anyone else. They go through technical rehearsals like a thousand knocks, sharpening their ears for every note, and waiting for the moment to arrive, with all their nerves focused - like hunters aiming at their prey. This attitude never changes, whether the battle is at the Rock-May-Kan, or Tokyo Dome. A typical artist might perform the same content dozens or hundreds of times in a single tour, and brush up the production and performance day-by-day.
However, in the case of BABYMETAL, due to time constraints, it’s difficult to do a general live tour. Most of the shows with the name “Legend” in the title were one-time performances, never repeated twice.
In this way, I consider the BABYMETAL project to be kind of a collective art form. It’s not a flash mob per se - but in an instant, various elements overlap and create the world of BABYMETAL in real time.
The entire team - with the girls at the helm - puts in maximum effort to build this world, and the girls and the Fox God Crew are both quite stoic, not cutting each other any slack. 10 years have passed since the project began, and this attitude has not changed one bit. If we’d cut corners in any one area, the BABYMETAL of today wouldn’t exist.
Comments
Post a Comment