10 BABYMETAL Legends - Legend VI
METAL RESISTANCE、頂上決戦
The decisive battle of Metal Resistance
9月19・20日 「BABYMETAL WORLD TOUR 2016 LEGEND - METAL RESISTANCE - RED NIGHT & BLACK NIGHT」(Tokyo Dome)
ウェンブリーを終えてすぐさまその足でアメリカへ飛び、「The Late Show with Stephen Colbert」への出演をはじめアルバムプロモーションを行いながら、海外フェス出演など繰り返し、ヨーロッパとアメリカを行ったり来たり。日本では、9月の東京ドームに向けて、日本の4大フェス、「FUJI ROCK FESTIVAL '16」「ROCK IN JAPAN FESTIVAL 2016」「RISING SUN ROCK FESTIVAL 2016 in EZO」「SUMMER SONIC 2016」へ出演するなど、一般的なアーティスト活動の10倍速くらいのスピード感で爆走していた。
いよいよ、2ndアルバム『METAL RESISTANCE』の集大成。東京ドーム2DAYSである。
過去に他のアーティストのライブを見たときの率直な感想なのだが、改めて東京ドームは野球場だと感じた。では、ライブ会場としてはどうだろうか?物理的なステージとの距離がものすごく遠く感じられ、音響的にもレイテンシーが発生するので、腹話術師のいっこく堂さんの芸のように、音が遅れて聞こえてくるのである。これはアーティストにとってもオーディエンスにとってもなかなか厄介である。満員の東京ドームという景色はわかりやすいし、巨大なスケール感は圧巻なのだが、BABYMETAL が大事にしている「リアルとファンタジー」の世界への没入感、夢の国でミッキーマウスの耳飾りをつけていることを違和感なく思えるような、BABYMETAL のライブに参加しているという気持ちにたどりつくまで、時間がかかるのだろうと感じた。もちろん、アーティストは、本当に端の端まで届けようという気持ちがあると思うが、どうしたってお互いに遠すぎる。これはなかなかハードだ。気持ちだけでは乗り切れない。
「一生に一度だろうな」
一生で何度も訪れることはない会場だろうなと感じていた。だから、じゃあやるぞ!と決めたときには、最初は1DAYで予定していたのだが、チケットは即 SOLD OUT で急きょ2DAYS に拡大することになった。これもキツネ様の奇跡だと思うのだが、もともと次の日に入っていた会場のスケジュールが空いて、調整できてしまったのだ。
2日間といえば、1stアルバム『BABYMETAL』の節目となるライブ、日本武道館の「赤い夜」「黒い夜」という2DAYS。2ndアルバム『METAL RESISTANCE』は東京ドームの2DAYS。これは、次の3rdアルバムの幕張メッセまで続くことになるのだが、東京ドームの2DAYSということであれば、セルフオマージュをやろうと、「RED NIGHT」「BLACK NIGHT」という2部構成になった。実際に、何をやるのか?
『BABYMETAL』と『METAL RESISTANCE』から全曲演奏しよう!
日本武道館で内容違いの構成はやっていたが、今回は、2日で1セット、一つの作品だという見せ方を作りたいと考えていた。前編・後編といった大作映画のようなイメージである。オープニングムービーでは、「1度演奏した曲は2度と演奏されない。どの曲が演奏されるかは、キツネ様のみぞ知る」と告げられる。どの曲が演奏されるのか、当日来てみないとわからないぞと。東京ドーム公演が2DAYSになり、「RED NIGHT」「BLACK NIGHT」という名前がついた時点で、日本武道館を経験していた人の中で「これは怪しいぞ」とピンときて、両方参加できたラッキーな方がいたらうれしい限りだ。
2日間で合計約11万人。観客の疎外感をなくすには?
ステージ周りのことで1番気にしていたのは、すべてのオーデイエンスにしっかり見ていただきたい、なるべく距離の疎外感をなくしたいということだった。ワタクシも過去に東京ドームでライブを見た際に、集中力が切れてしまい、上の空になってしまった瞬間があったのだ。東京ドームのスタンド2階席というと、高さは相当なものだ。そこからのベストな視点も検証した。結果、地上からてっぺんまで、高さがビル10階建てくらいあるような、巨大な円柱形のセンターステージとなった。1階のメインステージは360度回転する仕様で、メインステージから3方向にのびる棺桶形の「花道」と呼ばれるステージには、その突端に稼働式の小型ステージが付け加えられ、1階と上階の間には巨大なLEDスクリーンを360度ぐるりと設置し、どの座席からもバッチリ見えるように配慮した。さらにスタンド上方席のオーディエンスとメンバーの距離感を近く感じられるような工夫があった。10階建てビルの天井にも天空ステージを作ったのだ。通常だとスタンド上方席とメインステージとの距離はものすごく離れているため、残念な気持ちになってしまうことも多いかと思う。しかし、ワタクシはそんなオーディエンスにもできる限り等しく BABYMETAL のライブを体感してもらいたいと考えていたので、どうにか良い方法はないか?と考えていたところ、THE FOX GOD CREW のプロフェッショナルなサポートのもとに実現することができた。スタンド上方席と天空ステージは目線的には同じくらいの高さになるが、10階建てのビルの屋上くらいの高さになるので、相当な高さだと思うのだが、天空ステージにもセンターステージと三つのバルコニーステージを配し、ビルの中にはエレベーターまで組み込んで、本当にチーム全員でビル一棟建てるみたいな感覚であった。その結果、メンバーが天空ステージに登場したときは、スタンド上方席で距離を感じていたオーディエンスも、下剋上的にいきなりステージ最前席のポジションに変化したのであった。
LEGEND を冠する節目の大きなライブということで、BABYMETAL の歴史の中で LEGEND アイテムとなっていたコルセットを、日本武道館のセルフオマージュというテーマもありながら、今度は「光るコルセット」を作りたいと思ったのだ。東京ドームは全席指定で、アリーナスタンディングは難しい会場である。オーディエンスはアグレッシブな楽しみ方ができない中、何か一体感が生まれるシーンが作れないか?と考えたのだが、他のアーティストでよく見るペンライト的なものは BABYMETAL にはあまりフィットしないだろう。他のアーティストがやっていない光りものといえば...... BABYMETAL といえばやっぱりコルセットでしょう!となったのだ。さっそく開発がスタートしたのだが、より光を放つためにはいっそのことコルセット自体をクリスタルにしてしまえ!とさらにオリジナルなものへと発展した。他のアーティストのライブでは、入場時にリストバンド形のライトを配布し、終演後に回収するパターンが一般的だ。もちろんコスト的に考えれば回収したほうが効率的なのだが、ワタクシは BABYMETAL の記念すべき公演の旅の記念品的なお土産物として、ファンの方々にお持ち帰りしていただくことにした。そんなものもらったところでどうするんだ?と思われるだろうが、そんなところも含めて BABYMETAL なのだ。
開発に1年近くかかったクリスタルのコルセットであったが、実際にライブ中でライトが光る演出で使用されたのは、初日は「THE ONE」2日目は「イジメ、ダメ、ゼッタイ」のみ。普通に考えればせっかく作ったのだから何度も光らせれば良さそうなものだが、初期のころからブレずに一点集中なところも BABYMETAL らしい。その一瞬の輝きこそ、はかなく美しいのである。
Immediately after Wembley, we flew to the U.S. to perform on “The Late Show with Stephen Colbert” to promote the album, while appearing at many overseas festivals, traveling back and forth between Europe and the U.S. In Japan, in preparation for Tokyo Dome in September, BABYMETAL performed at four major festivals in Japan - “Fuji Rock Festival ‘16”, “Rock in Japan Festival 2016”, “Rising Sun Rock Festival 2016 in EZO”, and “Summer Sonic 2016”. They were blasting off at about ten times the speed of a typical artist.
Finally, we arrived at the culmination of the 2nd album Metal Resistance: Two days at Tokyo Dome.
Having seen other artists’ live performances there in the past, I can honestly say that Tokyo Dome is ultimately a baseball stadium. How is it as a live concert venue? The physical distance between the stage and audience is considerable, and the acoustics create latency, so the sound is delayed, like a ventriloquist’s tricks. This is quite troublesome for both the artist and the audience. The view of a packed Tokyo Dome is easy to understand at a visceral level, and the huge scale is impressive - but it takes a while to reach the level of immersion in the world of “reality and fantasy” that BABYMETAL cherishes, which is the feeling of being at a BABYMETAL concert, like being comfortable enough to wear a Mickey Mouse headband in Dreamland. I felt that it would take some time for the audience to feel like they were part of the live performance. Of course, artists want to reach every single person in the venue, but it was just such a huge distance. It really was quite challenging, and it’s not something you could just overcome through sheer willpower.
(Tokyo Dome Black Night)
“This will probably be a once-in-a-lifetime thing.”
We felt this was a venue we might never visit again, so we decided to just go for it. The initial plan was to hold a one day event, but tickets sold out immediately, so we hurriedly decided to expand it to two days. I think this is another miracle of the Fox God - we were able to adjust the schedule of the venue, which was originally booked on the next day.
Speaking of two days, it was two days of “Red Night” and “Black Night” at the Budokan, arguably the milestone live show of the first album BABYMETAL. The 2nd album Metal Resistance was at Tokyo Dome for two days, and this model would carry on with the 3rd album at Makuhari Messe (Legend Metal Galaxy). Since it was going to be two days at Tokyo Dome, we decided to do a self-homage and made it into two parts again: “Red Night” and “Black Night”. What were we going to do?
We’d play every song from BABYMETAL and Metal Resistance!
Although we’d already performed at the Budokan with different setlists for each day, this time we wanted to create a way to show that the two days were actually one larger concert - like a movie with a first and second part. In the opening movie, the narration announced, “A melody that is played can never be played again. Only The FOX GOD knows which Melodies will be heard in the 2 Days.” The audience would have to come to the venue on that day to find out which songs would be performed. As soon as the Tokyo Dome concert became a two-day event and was named “Red Night” and “Black Night”, I was hoping a few lucky people who had also attended the Budokan performances would think “Hm, something’s up.”
A total of 110,000 people over two days. How do you make an audience feel less alienated and distant?
What I was most concerned about regarding the stage was for all the audience to be able to see the show well, and to eliminate the alienation of distance as much as possible. In the past, when I saw a live performance at the Tokyo Dome, there were moments when I’d lose my concentration and find myself zoning out. The second floor seats in the stands of Tokyo Dome are quite high, and I examined the best vantage point from there. The result was a huge cylindrical center stage that was about the height of a 10-story building from the ground to the top. The main stage of the first floor was designed to rotate 360 degrees, and a coffin-shaped stage called the “flower path” stretched out in three directions from the main stage, and had a small movable platform added to the end of it. A huge LED screen was set up between the first floor and the upper floor in a 360-degree circle, so it could be seen from every seat. By doing it this way, the audience in the upper seats of the stands could feel closer to the performers. A sky stage was built on the ceiling of the tower - normally, the distance between the main stage and the upper seats in the stands is very far apart, and I think this often creates a sense of disappointment. I wanted the whole audience to experience the performance as equally as possible, so I tried to think of a better way to do it, and with the professional support of the Fox God Crew, we were able to make it happen. The 10-story sky stage was aligned with the sight line of the upper seats in the stands, which made it very tall. The sky stage also had a center stage, three balcony stages, and even elevators built into the building, making it feel like the team was constructing a literal building. As a result, when the girls appeared on the sky stage, the audience that was seated in the upper seats of the stands and had felt distanced from the performance would suddenly find themselves in front-row seats.
As this was a huge live performance to mark a Legend milestone, I wanted to make a “glowing neck brace”, as the neck brace has been a Legend item in BABYMETAL’s history, paying self-homage to the Budokan as well. Tokyo Dome is a venue where all seating is designated, and arena standing is difficult. While the audience was unable to enjoy the show in an “aggressive” way, I wondered if we could create a scene with a sense of unity - but the penlights that we often see other artists use would not be a good fit for BABYMETAL. If the idea is to create a shining light in a way that hasn’t been done before by other artists… a neck brace would be the first thing that comes to mind, when you think of BABYMETAL! And that’s how the idea came about. The development of the neck brace began immediately, but in order to make it shine more we decided to make the neck brace itself out of crystal! At most live performances for other artists, wristband-shaped lights are distributed at the entrance, and collected after the show. Of course, as a cost-saving measure, it would have been more efficient to collect them, but I decided to give them to the fans to take home as souvenirs of a memorable BABYMETAL performance. I mean, what are you even going to do with it at home? But that’s what BABYMETAL is all about.
It took almost a year to develop the crystal neck brace, but it was only used during “THE ONE” on the first day, and “Ijime, Dame, Zettai” on the second day. Normally, it would be a good idea to make the lights shine again and again, but it is typical of BABYMETAL that we focus all our energy on a single point, ever since the early days. That fleeting moment of brilliance is what makes it beautiful.
DAY-1 「RED NIGHT」
初日、登場はいきなり「Road of Resistance」。屋上の天空ステージから登場というのはインパクトがあった。
「メンバー、どこにいるんだろう?」
上方席のオーディエンスは目の前にメンバーが登場したから気づいたかもしれないが、アリーナ席や1階は「ステージには神バンドしかいないぞ!?」。しかし、スクリーンにはメンバーが映っている!よく見ると天空ステージにいた!というオープニングのマジックだった。初っ端からドームのスケール感を最大限に使ったスタートとなった。
ワタクシ的な初日のハイライトは、ラスト2曲。初披露となった「Tales of The Destinies」から「THE ONE」への流れである。2ndアルバムの中でも組曲としてひとつのストーリーになっているのだが、あのプログレメタルの難曲を東京ドームクラスの会場で披露できたのは、すごく印象に残っている。難解ゆえに変拍子満載の楽曲で、メンバーのパフォーマンスも大変だろうし、オーディエンスもついていくのに必死だったかもしれないが、東京ドームクラスであそこまでプログレメタルな楽曲が披露されたことはいまだかつてなかっただろう。
「Tales of The Destinies」が始まる前の紙芝居は、テーマパークのアトラクションのエントランスで流れる「安全のために、シートベルトをつけていますか?」のようなアナウンスのノリで「これからギャラクシーへ旅に出ます。ヘドバンの準備はできていますか?ちゃんとコルセットをつけていますか?」という内容であった。変拍子のリズムに合わせてヘドバンしたら首がバッキバキになっちゃうので気をつけて、みたいな話なのだが、そういうネタも含めてBABYMETALはやはりメタルなのだろう。
「Tales of The Destinies」の変拍子の嵐に巻き込まれ、なんとか嵐をくぐり抜けると、目の前には静寂な光の世界が広がっている。そして「THE ONE」へと向けてこの旅の終着点を目指すのだ。
「Tales of The Destinies」と「THE ONE」は組曲形式になっているため、曲と曲の間も音が途切れることなく転調しながら進行していくのだが、そのブリッジとなるピアノのフレーズが「Tales of The Destinies」の終わりと「THE ONE」のイントロに共通のフレーズが組み込まれていた。そのピアノのフレーズの転調をきっかけに「Tales of The Destinies」から「THE ONE」へと移り変わるのだが、その瞬間に5万5千人がつけているクリスタルコルセットにふわりと灯りがともり、一瞬にしてドーム一面が光の世界に変わったのだ。神聖なピアノのフレーズと幻想的な光のファンタジーが重なり合った瞬間は、ワタクシがこれまで見たすべての景色の中でも一生忘れられない感動的なシーンとなったのであった。
On the first day, they suddenly appeared on stage for “Road of Resistance” to open the show, standing upon the sky stage on the rooftop, making a big impact on the audience.
“Where are the girls?”
The audience in the upper seats might have noticed the girls emerging, but those in the arena seats and on the first floor might have thought, “Only the Kami Band is on stage?” But then the screen suddenly cut to the girls, and then they were there, on the sky stage. That was a magical opening. We made full use of the Dome’s massive scale from the very beginning.
(the girls standing upon the “Sky Stage”)
The highlight of Day 1 for me was the last two songs. We were able to flow from the debut of “Tales of the Destinies” directly into “THE ONE”. It is a story as a suite in the 2nd album, and I was very impressed that they were able to perform such a complex progressive metal song in a venue like Tokyo Dome. An indication of the song’s difficulty is its pervasive use of odd time signatures. It must have been very difficult to perform, and the audience may have struggled to keep up as well - I don’t think there has ever been another time when such a progressive metal rock song has been performed at a large-scale venue like this one.
The story video before “Tales of the Destinies” was like an announcement at the entrance of a theme park attraction telling visitors to check that their seatbelt is securely fastened for safety. “To all of you here. Do you have your neck brace on? Without your neck brace you will lose your light and your passage aboard the Metal Ark” It’s been said that if you headbang to odd time signatures, you should be wary of breaking your neck. But I guess that’s the kind of humor that helps makes BABYMETAL so metal.
“Tales of the Destinies” is a hurricane of odd time signatures, but after weathering the storm, a world of silent light spreads out before us. And then you’re on your way to “THE ONE”, at the end of this journey.
As the two songs are in the form of a suite, the sounds between the two are constantly modulating, but the piano phrase that serves as the bridge between them has a common phrase at the end of “Tales of the Destinies” and the beginning of “THE ONE”. At that moment, the crystal neck braces worn by 55,000 people were lit up, and the whole dome was instantly transformed into a world of light. The moment when the sacred piano phrase and the fantastic fantasy of light overlapped was a moving scene; one I will never forget, among all the sights I’ve seen in my life.
(“THE ONE” at Tokyo Dome Red Night)
DAY-2 「BLACK NIGHT」
2日目のオープニングにはセルフオマージュを取り入れた。1曲目「BABYMETAL DEATH」のオープニングでは、天空ステージにウェンブリー公演でも登場した白装束のメンバーが姿を見せるが、 途中で瞬間的に花道の突端から十字架に磔にされたメンバーが登場する。「己の過去を乗り越えてこそ新しい伝説が生まれる」という流れで、ワールドツアーの始まりでもあり、2ndアルバムのリリース記念ライブともなったウェンブリーから、ワールドツアーのファイナルとなった東京ドームへとストーリーをつなげていった。
ワタクシ的に印象に残っているシーンのひとつとして、「Sis. Anger」があった。強烈なブラストビートが鳴り響く、ブラックメタル調の楽曲なのだが、あれほどブルータルな楽曲を東京ドームで披露するのはある意味チャレンジであった。
BPM的にはドーム最速記録じゃないか?
メタリカが来日したときの東京ドーム公演でも、あそこまで早いブラストビートはなかった。東京ドームでブラックメタルを演奏したアーティストは、ある意味BABYMETALが最初で最後かもしれないだろう。
もうひとつのハイライトとしては、「ヘドバンギャー!!」だ。おそらく土下座ヘドバンの最長記録の1位2位を争うだろう。本当に首が取れてしまうのではないか?と思うくらい限界までヘドバンを繰り返していたのだが、来場者のみなさんにお配りしたクリスタルコルセットがあなたの首を守ってくれたことと願っている。
ちなみにこのクリスタルコルセットは、2日目の「BLACK NIGHT」では最後の曲となる「イジメ、ダメ、ゼッタイ」のときに真っ赤な光を放ち、東京ドームを紅に染めたのであった。
曲かぶりのない2日間を終えたメンバーはやり遂げたという表情であった。巨大なステージを駆使しながら、初めてチャレンジすることも多かったので、その達成感もこれまで以上に大きかったことだろう。屋内の会場としては日本最大キャパの会場で、無事に2日間を終えることができ、我々 THE FOX GOD CREW の喜びもひとしおであった。
The opening song on the second day was somewhat of a self-homage. For the opening of the first song “BABYMETAL DEATH”, the figures in white who appeared at the Wembley concert appeared on the sky stage, but in the middle of the song, the girls appeared on crosses at the end of the walkways. Following the flow of “only by overcoming one’s past can a new legend be born”, the story was connected from Wembley - the beginning of the world tour and the live performance to release the 2nd album - to Tokyo Dome, the final stage of the world tour.
(All three girls crucified on crosses at the end of the walkways at Tokyo Dome)
One of the most memorable scenes for me was “Sis Anger”. It’s a black metal-styled song with a strong blast beat, and it was a challenge to perform such a brutal song at the Tokyo Dome.
I think it must have set a record for “fastest song ever played” at the Dome?
Even Metallica’s Tokyo Dome performance didn’t have blast beats that fast. In a way, BABYMETAL may be the first and last artist to play black metal at the Tokyo Dome.
Another highlight was “Headbanger!!” That was probably one of the longest bowing headbanging sequences we’ve had. The headbanging kept on going, to the point where it felt like your head was going to fall off. I hope the crystal neck brace we gave out to visitors protected their necks!
Incidentally, the crystal neck brace glowed bright red during the last song “Ijime, Dame, Zettai” on the second day (Black Night), turning the Tokyo Dome red.
After completing two days with no repeated songs, the girls really had expressions of accomplishment on their faces. That feeling must have been stronger than anything before, as they’d taken on many challenges for the first time, making full use of the huge stage. We and the Fox God Crew were very relieved to be able to complete the two days safely at the largest indoor venue in Japan.
Comments
Post a Comment