2024 PMC News May KOBAMETAL Interview

 

今のBABYMETALが担う使命とは

新体制初のワールドツアーはBABYMETAL史上最大規模を更新!

What is BABYMETAL’s mission now?


This interview was originally featured in PMC Newspaper, issued May 9th, 2024. The original issue can be purchased here.


Editors: 望月展子, 古城久美子

Editing Assistance: 出雲こころ

Text and interview: Daishi “DA” Ato 阿刀大志 and Editing department

Art Direction: 尾原史和

Design: 大橋悠治, 坂井晃 (BOOTLEG)




――前回、『PMC』で話をうかがったのは昨年8月のことです。そこで、まずはそれ以降のライブについて振り返ってもらいたいと思います。DETHKLOKとダブルヘッドライナーで北米を回る全29公演に及ぶツアーや、UKとEUを回る全19公演のツアーなどがありましたね。

Last time we spoke was August last year, (translated here in PMC Vol.29) so let's begin by looking back on all the concerts performed since then. BABYMETAL toured extensively, including a 29-show North American tour co-headlining alongside DETHKLOK, and a 19-show European tour covering the UK and EU.


KOBAMETAL 今回はBABYMETAL史上最長なんじゃないかというぐらいのボリューム感があるツアーだったんですが、きっちり回ったぶん、すごく成果があったと非常に感じています。まず、新規のお客さん、特に若い女性や親子連れの方がすごく増えた印象を受けました。BABYMETALが世界に本格的に出ていったのは2014年の「ギミチョコ!!」や1stアルバム『BABYMETAL』のころだったと思うんですけど、あれから約10年が経ち、去年はBABYMETALが次のステップへと進化していく年でしたし、ファンの方々も世代替わりされたという感覚があります。あと、今回はこれまでで最も動員数が多い海外ツアーでもあって、過去10年、山あり谷ありではありましたが、そんな中でもこうやって結果を残せたというのはBABYMETALにとってすごく明るい話題だったと思います。普通でしたら世にバーンと出たタイミングが人気のピークになると思うんですけど、BABYMETALの場合は当時をはるかに越えるほどファンが増え続けていて、そういう例はほかにはなかなか見ないと思います。非常に感慨深いですね。

KOBAMETAL:  This tour was massive and was probably the longest in BABYMETAL history, and it’s precisely because of how comprehensive it was that there were significant achievements. First of all, my impression was that there was a significant increase in new fans, particularly young women and entire families. BABYMETAL began to make its presence known to the larger world in 2014 with "Gimme Chocolate!!" and the debut album BABYMETAL. It's been about 10 years since then, and last year was a year of evolution for BABYMETAL itself, as well as a sense of generational change among the fanbase. In addition, this tour amassed the largest attendance of any overseas tour to date. Over the past 10 years, there have been ups and downs, but achieving results like this amid the various circumstances was a very positive outcome for the band. Normally, the peak of popularity is expected to coincide with the moment of greatest viral exposure, but in our case, the fanbase has continued to grow far beyond that time, which is quite rare. It's truly been remarkable to look back upon this journey.


――過去最大の動員数というのは、ツアートータルですか。それとも会場ごとの平均ですか。

Was the record-breaking attendance for the entire tour in total, or the average per venue?


KOBAMETAL 両方ですね。アメリカを例に取ると、これまでは1000~2000人キャパのライブハウスが多かったんですが、今回はDETHKLOKさんとのダブルヘッドライナーということもあって、4000~5000人キャパの会場もあった上に、ほぼ全会場ソールドアウトするという状況でした。これは “メタル村” の特徴なのかもしれないですけど、メタルには歴史を重んじるカルチャーがあると以前から思っていて、活動歴が長くなればなるほどバンドの価値が高まっていくというところがもしかしたらあるのかもしれないなという感じがしています。

KOBAMETAL: Both. Take the US tour, for example - we used to mostly perform at live houses with capacities of 1000-2000 people, but this time, thanks to DETHKLOK co-headlining with us, we were nearly selling out venues with capacities of 4000-5000 people. I think one characteristic of the"Metal Village" metalhead community is how much it values history. It seems that the longer a band has been active, the more their value increases, and that may be a bit of what’s going on here.




――過去最大のワールドツアーを終えてみて今、どんな思いがありますか。

Now that you’ve completed the biggest tour to date, what are your thoughts thinking back on it?


KOBAMETAL BABYMETALはフェスのヘッドライナーを目指す、というマンガみたいな話をよくしているんですが、それが意外とマンガの世界だけの話ではなくなってくるというリアリティをひしひしと感じています。それはメンバーも同じだと思っていて、ステージ上からの景色というのはメンバー3人しか見ることができないものだと思うんですけど、世界各国、各会場で見てきた景色は本人たちの心に鮮明に残っているでしょうし、そこにどういうお客さんがいて、どういうリアクションがあって、というのは本人たちも実感しているはずです。そこ(ヘッドライナー)に近づいていることは本人たちが一番わかっているんじゃないでしょうか。

KOBAMETAL: We often talk amongst ourselves about BABYMETAL’s goal to headline festivals, which sounds rather surreal - like something from a manga storyline - but it’s starting to feel less like fantasy and more like reality soon. I believe the members feel quite strongly about this. The view from the stage is something reserved for the 3 of them, and the landscapes seen in various countries and venues will vividly remain in their hearts. They have a real sense of who the audience is, and the reactions received. I think they are the ones who understand best that they are gradually approaching that (headliner) position.


――実際、今年の海外フェスのラインナップを見ても、BABYMETALの序列は徐々に上がっていますよね。

As a matter of fact, looking at this year’s lineups for overseas festivals, BABYMETAL’s ranking is gradually rising, isn’t it?


KOBAMETAL 本当にありがたいお話で、それはすごくリアルに感じています。

KOBAMETAL: We really are grateful to be recognized with such tangible promotions.


――そんな大規模なワールドツアーの最終日は初の沖縄公演でした。こちらはいかがでしたか。

The final day of this massive World Tour was your first-ever concert in Okinawa. How did that feel?


KOBAMETAL 実は10年ぐらい前から「いつかツアーファイナルを沖縄でやりたい」という話がチームBABYMETAL内で出ていたんですけど、今回ファイナルを迎える場所はどこがいいんだろうとなったときに、イメージだけで「沖縄、いいですよね」という話に再びなって。

KOBAMETAL:  Actually, there has been talk within Team BABYMETAL about wanting to do a tour finale in Okinawa someday for about 10 years now. When it came to deciding where to hold the finale, the idea of Okinawa came up again just based on the image of it being a great location.


――漠然と(笑)。

Just like that (laughs).


KOBAMETAL でも、沖縄はいろんな歴史がある土地じゃないですか。だから、そういった土地にFOX GODが導かれていくというストーリーでご一緒できたらというところからはじまって、今回のような内容になりました。

KOBAMETAL: But as you know, Okinawa is a land with a uniquely fertile history. So, it started as a story in which the FOX GOD was led there and thus guided us to this land, and it gradually evolved into what you saw this time on stage.


Photo: Fujii Taku 藤井拓


――沖縄公演は、エイサー隊が参加したり、サウンドにも沖縄音楽のエッセンスがふんだんに盛り込まれた「メタり!!(feat. Tom Morello)」が本当に素晴らしかったです。

At the Okinawa concert, “Metali!!” was particularly marvelous, with the Eisa troupe and the effective incorporation of Okinawan-style music into the arrangement.


KOBAMETAL 沖縄にはシーサーやエイサーのように象徴的なものがいろいろとありますけど、その中でも沖縄の独特な音階や三線などの楽器や掛け声も含めた伝統的な音楽とどうやってBABYMETALがコラボレーションできるのかということは沖縄公演が決まったときから考えていましたね。

KOBAMETAL: Okinawa has many iconic things like Shisa and Eisa, but as soon as we decided to perform there, we began thinking about how BABYMETAL could collaborate with traditional Okinawan music, like their unique scales, instruments such as the sanshin, and distinctive Okinawan-style chants.


――そこでコラボ曲として選ばれたのが最新曲「メタり!!(feat.Tom Morello)」だったという。これは大胆なチョイスでしたね。

The song you chose to rearrange was “Metali!!” - that was a bold choice.


KOBAMETAL でも、「メタり!!(feat. Tom Morello)」は2023年夏に発表された、ある意味今回のワールドツアーを象徴するような楽曲でしたし、この曲とともにツアーを駆け抜けたという感覚があったので、いつものBABYMETALといった感じの、偶然のような必然のようなストーリーが最後に一つできて面白かったです。

KOBAMETAL: Well, “Metali!!” was released in the summer of 2023, and in a sense, it was the flagship song of this World Tour. Since we felt like we had pushed forward through the tour with the spirit of this song, it was rather interesting that another BABYMETAL-ish story came together in the end, with a sense of serendipitous inevitability.


――手応えはいかがでしたか。

And what did you think of the response?


KOBAMETAL エイサーのみなさんや現地のお客さんのパワーが混ざり合ったことと、沖縄の独特な空気感や気候があの曲をより特別なものにしていた感じはかなりしています。あれを全然違う土地、たとえば極寒の土地で演奏していたとしたら合わなかったんだろうなと感じました。

KOBAMETAL: The combined power of the Eisa performers and local audience together with the unique atmosphere and climate of Okinawa made that song even more special. I think if we had performed it in a completely different place, like a region that was very cold, it wouldn't have worked quite as well.


Observe the “si” chants, whistles, and drumming distinct to Okinawa


Fancam of “Metali!!” at Legend-43


――でも、あの1回で終わってしまうのはあまりにもったいないと感じています。それぐらいいいパフォーマンスでした。

Considering how great of a performance it was, doesn’t it feel somewhat of a waste for it to be one-time-only?


KOBAMETAL そうですね。ただ、ああいったスペシャルなものを毎回やるのは難しいと思っていて。僕は前にRed Hot Chili Peppersのライブをコーチェラで観たことがあるんですが、あの西海岸のカラッとした空気のもとで、芝生に寝転がってビールを飲みながら観るという環境だからこそレッチリの音楽が腑に落ちるというか、「この気候、この環境だからこそ彼らの音楽が生まれたんだな」と感じて。日本の湿度高めな場所で聴くレッチリとは全然違う感じがしたんですよね。

KOBAMETAL: Yes, that’s true. However, I think it’s rather difficult to do something special like that every time. I once watched a Red Hot Chili Peppers performance at Coachella, where the music had a special resonance because of the dry air of the West Coast, and the environment was one where you’d lie on the grass and drink beer while watching the show. It helped me understand that this specific climate and environment was essential for their style of music to be born, and it was completely different from listening to them in Japan’s more humid locations.


――ああ、それは想像ができます。

Ah, I can imagine what you mean.


KOBAMETAL そういう土地のマジックみたいなものはあると思うので、またそういう機会があったらぜひとは思っています。

KOBAMETAL: Each place has their own kind of unique magic, so if we have an opportunity to do something unique like that again, we’d want to experience it for sure.


――楽しみにしています。この1年はコラボワークもとても印象的な1年だったと思います。Lil Uzi Vert、Tom Morelloといった様々なアーティストとコラボをしていく中でどんなことを感じましたか。

I’ll be looking forward to it! I think this has been quite an impressive year when it comes to collaborations. What did you feel or experience, collaborating with various artists like Lil Uzi Vert and Tom Morello?


KOBAMETAL これまでのBABYMETALは、サブジャンルも含めて様々なメタルを旅するというシーズンでしたが、我々がMETALVERSEと呼んでいるマルチバースをテーマにしている今回は、BABYMETALというワールドから飛び出して、コラボするお相手のワールドにBABYMETAL がお邪魔させてもらって、そこでBABYMETALのまた違った側面を表現するということが大事と感じているんですね。そういった意味で、BRING ME THE HORIZONとの「Kingslayer ft. BABYMETAL」やBODYSLAMさんとF.HEROさんとの「LEAVE IT ALL BEHIND」はタイプも世界観も全く異なるので、その中にBABYMETALが入ることで起きる化学変化を見ることができたのはすごく楽しいですね。

KOBAMETAL: Season 1 of BABYMETAL had been a journey exploring various genres and subgenres of metal. This season’s theme revolves around the multiverse which we call “METALVERSE”, where it’s vital for us to step out of BABYMETAL’s world, and enter someone else’s world to express another aspect of BABYMETAL through such collaborations. We feel it’s important for BABYMETAL to explore different aspects through collaborations. In that sense, it’s been really enjoyable to see the various chemical reactions that occur when BABYMETAL makes a foray into worlds of completely different types and atmospheres, such as in “Kingslayer” with Bring Me The Horizon, and “Leave it All Behind” with Bodyslam and F.HERO.


T/N: Koba does not literally say “Season 1” here, but he has described BM before and after the seal in this way before


――視野が広がったり、感覚が刺激される部分はありましたか。

And did it broaden your perspective, or “activate your musical senses”?


KOBAMETAL ありましたね。普段、バンドはフィックスしたメンバーで活動しているじゃないですか。そこに他のアーティストさんが入ってくると、歌い方などが全く異なることでそのアーティストの特徴をすごく感じられるんです。なので、メンバーもそこから吸収して、自分たちのパフォーマンスにフィードバックしていくといういい循環が起きていると思います。

KOBAMETAL: Absolutely. Usually, bands operate with fixed members, right? When other artists join in, their different singing styles - among other things - really highlight their unique characteristics. So our members learn and absorb from the other artists, and I think there’s a positive feedback cycle that improves their own performance.


――「LEAVE IT ALL BEHIND」で共演したBODYSLAMとF.HEROはタイのアーティストです。彼らとの交流はBABYMETALにどんなものをもたらしたのでしょうか。

BODYSLAM and F.HERO are both from Thailand - what did interacting with them in the “Leave it All Behind” collaboration bring to BABYMETAL?


KOBAMETAL BABYMETALには世界各地の音楽やトライバルなエッセンスを感じさせる「Shanti Shanti Shanti」や「METALIZM」といった曲があるんですが、今回はそれをさらに突き詰めていくというか、もっと深いところまで旅をしてみようということで、今回のような機会をいただきました。実際にコラボレーションをしてみると、そこには文化の違いがすごくあったり、音に対する解釈も違ったり、メロディの取り方にも違いがあって、それがとても特徴的で面白かったですね。

KOBAMETAL: BABYMETAL has songs like “Shanti Shanti Shanti” and “METALIZM” that evoke musical and “tribal” essences from around the world, but this time, we wanted to push that even further, embarking on a deeper journey. Through collaborations, we’re able to experience cultural differences, varied interpretations of sound, and differences in melody composition. It was quite a distinctive and interesting experience.


――リズムの取り方も違うんでしょうね。

The rhythm must be used rather differently, right?


KOBAMETAL そうですね。テンポにジャストで合わせるのではなく本当にフリーダムな感じなので真似しようと思っても簡単にはできないんですが、それでも真似したくなるような節回しなんですよ。タイ語の発音はわからないですけど、BABYMETALのメンバーも物真似みたいな感じでよく歌っていましたね。それぐらい耳に引っかかってくる魅力があると思います。

KOBAMETAL: That’s right. Intonation and melody is not bound strictly to the tempo but rather loose and unrestricted, and it’s hard to imitate but you still want to try. Though unfamiliar with Thai pronunciation, the members still had a great time trying to emulate and reproduce it faithfully. That may be in part why it has a recognizable charm to it.


BABYMETALがメタルのバトンをつなぐ主催フェス「FOX_FEST」開催

The metal festival hosted by BABYMETAL - FOX_FEST


――5月に開催されるBABYMETAL初となる主催フェス「FOX_FEST」についても聞かせてください。

Please talk about the upcoming “FOX_FEST” in May, the first-ever festival hosted by BABYMETAL!


KOBAMETAL BABYMETALは2018年にSABATONとGalactic Empireをお招きして、その次の年にはBRING ME THE HORIZONをお招きしてライブをしています。今年は、3月2日と3日に横浜アリーナで開催した「BABYMETAL WORLD TOUR 2023 - 2024 LEGEND-MM」、同じ月の23日と24日に沖縄で行った「BABYMETAL WORLD TOUR 2023 - 2024 TOUR FINAL IN JAPAN LEGEND-43」が決まっていて、上半期にアリーナ公演がすでに二つもある上にどれも内容が違うという、ちょっと混み合った状態ではあったんですけど、今回はフェス形式のものができたらというところからはじまりました。

KOBAMETAL: BABYMETAL invited Sabaton and Galactic Empire back in 2018, and Bring Me The Horizon in 2019 as guest acts for our Japan shows. This year, we had Legend MM on March 2-3 and Legend-43 on March 23-24, with vastly different content. So adding yet another show in the first half of the year was a considerable challenge, but we still wanted to try our hand at hosting a festival-type show.


――フェス形式となると、去年一昨年ぐらいから動き出していないといけないですよね。

When it comes to festivals, you need to begin work at least 1-2 years in advance, right?


KOBAMETAL 具体的には去年ぐらいからだったと思うんですけども、BABYMETALにとって今後、大切なパートナーになっていくんじゃないかというアーティストさんと一緒にやりたいという思いがあったので、ラインナップ的には、BRING ME THE HORIZONがキュレートするフェス「NEX_FEST」みたいにBABYMETALを主語で考えたときにどういった方々がいいのかというところから考えはじめました。そうしたら、国内外問わず、「ぜひ出演したい」と言ってくださるアーティストさんがたくさんいらっしゃって。ただ、枠的な問題やスケジュール的な問題があってなかなか調整が難しくて、制限がある中で検討した結果、今回はこういう形になりました。

KOBAMETAL: Concretely speaking, I think it was specifically around last year, but there was a growing desire for BABYMETAL to collaborate with artists who could become important partners in the future. So, when thinking about the possible lineup, we started by considering who would be suitable in this context, similar to NEX_FEST curated by Bring Me The Horizon. As we did so, many artists from both Japan and abroad expressed their interest in participating. However, due to constraints such as scheduling and availability, it was challenging to coordinate, and we had to make decisions within limitations, so that’s how the overall form was constructed.


――なぜ今回のようなラインナップになったのでしょうか。

How did this year’s lineup come to be?


KOBAMETAL 「FOX_FEST」のテーマとして、2023年から新生BABYMETALとして活動をはじめた3人が、シーンの中で今後どういう存在になっていきたいのかと考えたときに、最初の10年は、どちらかというとレジェンドのアーティストの方々に引っ張っていただいたと思っていて、そういう方々と接する中でメタル村の未来を担ってほしいというメッセージをすごく感じたんです。確かに、メタルという音楽やスピリットは永遠に残っていくかもしれないけど、肉体はいつか滅びていくものです。先日Slayerが引退してから再び復活しましたけど、いつまで現役でステージに立ち続けられるのかはわからないし、そういったレジェンドの方々はほかにもたくさんいらっしゃるんだろうなと。だからこそ、レジェンドのみなさんが培ってきた村を若い人たちに担ってほしいという思いがあるんだろうなと感じたんです。BABYMETALは年齢的にはまだ20代で、最近のフェスのラインナップ的にも中堅からちょっと上のあたりに位置するようになってきています。海外のメタルフェスでは、ここ10年から20年ぐらいレジェンドの方々がヘッドライナーを担っていましたが、この1年ぐらいで代替わりが行われて、ラインナップ的にはかなり変わってきたと思うんです。そんな中、BRING ME THE HORIZON、SleepToken、Bad Omens、あとは今回出演していただくELECTRIC CALLBOYやPOLYPHIAといった新しい世代のバンドが今、すごく力をつけてきていて、次世代のヘッドライナーを担っていくポジションになっていくんだろうなと感じていまして。幸い、BABYMETALもそういった方々とのつながりが多く、今後も活動をともにする機会が増えると思うので、ぜひこのタイミングで日本のみなさまに彼らの音楽をご紹介しつつ、未来のメタル村を担っていく人たちを応援していただくきっかけになってほしいという思いを込めて、あえてこういった内容になっています。

KOBAMETAL: Regarding the theme of “FOX_FEST”, when the three members of the newly reborn BABYMETAL started thinking about the future and considered what kind of impact they wanted to leave in the scene, there was a sense that for the past 10 years, they had been guided by many legendary artists. As we interacted with these artists, we could clearly feel them expressing how they wanted BABYMETAL to take on the task of building a new “metal village”. While the spirit of heavy metal may be eternal, physical bodies ultimately perish. Recently, Slayer returned from retirement, but we don’t know how long other legends can continue to stand on stage. There are many such legends out there, and that’s why they want the younger generation to continue carrying the torch that they built. BABYMETAL is still in their 20s, and recently, the position in international festival lineups has been about mid-tier and slightly above. Legendary groups have been headlining for the past decades, but over the past year or so, we’ve seen a shift when it comes to lineups. Bands of the new generation such as Bring Me The Horizion, Sleep Token, Bad Omens, and of course Electric Callboy and Polyphia who will be performing at FOX_FEST this time, have been building up a lot of momentum, and are likely to take on the position of headlining the next generation. Fortunately, BABYMETAL has many connections with such bands, and we expect to have more opportunities to collaborate and partner up with them in the future. So, we intentionally curated this lineup with the hope that it will serve as an opportunity to introduce their music to the Japanese audience, and to encourage Japanese music-lovers to support these groups who will be carrying the future of the metal village in their hands.


BABYMETAL with Electric Callboy


BABYMETAL with Polyphia


BABYMETAL with Bring Me The Horizon


―—KOBAMETALさんが今おっしゃっているように、今回の出演者はレジェンドではなく、同世代の同志といった印象を受けますね。

Yes, that’s the impression I get as well. As KOBAMETAL mentioned, the artists at FOX_FEST weren’t the legends of yore, but comrades of the same generation.


KOBAMETAL はい、それはメンバーもすごく感じてると思うんですよね。BRING ME THE HORIZONと初めて会ったのは2014年か2015年ぐらいで、以前コラボさせていただいたことのあるPOLYPHIAさんも世代感も含めてBABYMETALと近い場所にいるので、ちょうどそういうタイミングなのかなという気はしていますね。

KOBAMETAL: Yes, and I think the members feel that way about these other bands as well. BABYMETAL first met Bring Me The Horizon in 2014 or 2015, and Polyphia, with whom we had also collaborated with before, are also close to BABYMETAL in terms of generation. So, it feels like the timing is just right for this kind of collaboration.


—―ELECTRIC CALLBOYとの交流は以前からあったんですか。

Did you interact with Electric Callboy from before this?


KOBAMETAL 直接はないんですけれど、彼らもBABYMETALと同じく2010年から活動していますよね。

KOBAMETAL: Not a direct connection, but they had been active since 2010, around the same time as BABYMETAL.


――2015年にBABYMETALが出演したドイツのメタルフェス「ROCKAVARIA」でELECTRIC CALLBOYはBABYMETALと別の日にサードステージのトリを務めていて、やたらと活きのいいバンドがいるなと思いながら観た記憶があります。そのころからニアミスはしているんですよね。

Ah yes, now I remember. When BABYMETAL performed at the ROCKAVARIA metal festival in Germany back in 2015, Electric Callboy served as the headliner on a separate day at the third stage. I recall thinking how lively they were back then, and there have been a lot of “near misses” from that time, indeed.


“Is Anyone There” by Electric Callboy, released 1 year before “Iine!”


T/N: Over 10 years ago, KOBAMETAL listed his top 50 albums influencing BABYMETAL, and included “Bury Me In Vegas” by Electric Callboy (known back then as “Eskimo Callboy”)


KOBAMETAL それで言うと、SABATONもそうなんですよ。彼らと最初に一緒になったのは2015年か2016年ぐらいだったと思うんですけど、同じフェスの同じステージに出演していて、パックヤードで彼らが衣装を洗濯して干しているのを見かけて、「ああ、こういう人たちもいるんだな」と認識していたんですけど、そこから10年近く経った今、ツアーでご一緒させてもらって。同じ世代には下積みが長い方々が多いなという印象がありますね。

KOBAMETAL: Speaking of which, Sabaton is a similar story. I think the first time we were together was around 2015 or 2016, performing on the same stage at the same festival. I remember the members seeing Sabaton washing and drying their own costumes in the backstage area and realizing, "Ah, there are artists like this too." And now almost 10 years later, we’re blessed with opportunities to tour together. My observation is that these bands from the same generation have all gone through long periods of hard work and perseverance in different ways to get to this point.


――Bilmuriに関してはいかがですか。

How about Bilmuri?


KOBAMETAL 元 Attack Attack! のメンバーが結成したプロジェクトなんですけれども、ELECTRIC CALLBOYと世代感的にちょっと近いのかもしれないですね。たぶん、日本ではほぼ知られていないアーティストだとは思うんですが、音楽的にすごくよくて、今回は採算度外視で推させていただいたというか、とにかく「観たい!」と思ってオファーさせていただいたところがあります(笑)。

KOBAMETAL: As a project formed by former members of Attack Attack!, they may seem similar to Electric Callboy in terms of generation. They're almost entirely unknown in Japan, but their music is really great. This time, we invited them completely disregarding the financial aspect because we simply wanted to see them perform!


――気持ち先行だったんですね(笑)。

A decision more driven by the heart than the brain, eh. (laughs)


KOBAMETAL そうですね(笑)。すごく面白い存在だなと注目させていただいてます。

KOBAMETAL: That’s right (laughs). They have a really intriguing presence, and we’ve been watching them quite closely.


――METALVERSEも出演しますね。

METALVERSE is also appearing.


KOBAMETAL METALVERSEは今回、ゲストバンドという形でASTERISMをお招きして参加してもらうんですが、先ほどお話ししたように、今回の主たる目的が次世代のメタル村を担っていける人たちのチャレンジの場というか、そういったアーティストのことをみなさんに知っていただく機会にしたいという気持ちが強いので、次世代を盛り上げることを考えて彼らにお声がけしました。

KOBAMETAL: METALVERSE is participating together with ASTERISM as their guest band this time. As I said earlier, through this time’s FOX_FEST, we’re determined to give a chance to these rising artists who may become known to the world someday as those leading the next generation of the metal community, and it was in this context that we invited them.


METALVERSE and ASTERISM at FOX_FEST


――どのバンドも音楽的に自由ですよね。

All of the bands this time seem quite flexible when it comes to genre or style?


KOBAMETAL そうかもしれないですね。ELECTRIC CALLBOYもPOLYPHIAもそうですし、Bilmuriなんてはたしてメタルと呼べるのかというぐらいすごくハイブリッドなところがあるので、いろいろと参考になる部分があります。あと、真正面のメタルサウンドだと、普段メタルやラウドな音楽に接していない方からするとちょっとハードルが高いと思うんですけど、彼らの場合はちょっと違う入口もあるというか。たとえば、POLYPHIAの場合は音楽はもちろんのこと、ビジュアルがいいじゃないですか。僕はビジュアルが入口になることもすごく大事だと思っているんですけど、音楽以外のものにすごくひかれて、そこから音楽を聴いてみようと思うパターンもあると思うんですよね。

KOBAMETAL: I’d say so. That certainly applies to Electric Callboy and Polyphia, and when it comes to Bilmuri, they have quite a hybrid aspect that makes you wonder if they can even be called “metal”, and there’s much to be learned from them. Also, it would normally be tough for those unaccustomed to metal or loud music to get into straightforward orthodox metal, but these bands provide different entry points, so to speak. For example, with Polyphia, not only is the music good, but the visuals are also impressive, right? I think visuals are really important as an entry point. Personally, I believe that drawing people in through non-musical things can lead to them listening to the music eventually.


――そうですね。

I see.


KOBAMETAL BABYMETALもそうなんですけど、音楽の入口は一つじゃなくてもいいはずですし、そういった入口がたくさんあればあるほどいろんな人たちにリーチできる確率が上がっていくと思うので、そこは面白いなと思っています。ELECTRIC CALLBOYなんかも、パーティバンドというか、とにかくライブがわかりやすいので、曲を知らなくても盛り上がれるというよさもありますし、「ULTRA JAPAN」に行くような人たちでも全然楽しめるんじゃないかと思います。POLYPHIAはインストバンドですけど、アメリカでのライブを観るとモッシュやクラウドサーフをしている若い人たちが多くてすごく面白いですね。「FOX_FEST」でもそういう楽しみ方ができるのかなと思っています。

KOBAMETAL: It goes without saying that BABYMETAL works similarly - there shouldn't be just one correct way to get into music. The more gateways there are, the higher the probability of reaching a variety of people, and I find that interesting. For example, Electric Callboy is like a party band; their live shows are very straightforward, so even if you don't know the songs, you can still have a great time - even people who attend events like "Ultra Japan" would be able to enjoy it. Polyphia is an instrumental band, but when you watch their shows in the US, you can still see a lot of young people moshing and crowd-surfing, which is really fascinating. I think people can enjoy FOX_FEST in the same diverse ways.


T/N: Ultra Japan is an EDM festival, so Koba uses it as an example where the fans might normally be not interested in metal at all


――今回、「FOX_FEST」の開催にあたって、プレイリストを作っていただきました。選曲のポイントを聞かせていただけますか。

This time, you prepared a public playlist for the FOX_FEST. Could you tell us about the key points in your song selection?


KOBAMETAL 各出演アーティストの音楽を知らない方々へ向けた、とにかくわかりやすい曲を選んでいます。

KOBAMETAL: We selected songs that are easy to get into, especially for those unfamiliar with that artist’s music.


――「これさえ聴いといてもらえれば!」という。

“Listen to these and you’re ready to go!”


KOBAMETAL そうですね。おそらく「FOX_FEST」でやってくれるんじゃないか、という予想をもとに選んでいます。

KOBAMETAL: Something like that! We wanted to include those more likely to be performed at FOX_FEST.


――このプレイリストを聴いてみましたけど、どのバンドも間口の広さを感じます。先人へのリスペクトを示しながらも、枠からはみ出ることを決して恐れていないというか。

After listening to the playlist, I feel strongly that each band has broad appeal. They all show respect for their predecessors while not being afraid to break out of the mold.


KOBAMETAL そうですね。そういうものが自然と醸し出されているのがすごいと思いますし、彼らが持つハイブリッド感は新しい世代のメタルという感じがしますね。

KOBAMETAL: I agree. I think it's amazing how that comes across so naturally. Their hybrid feel gives off the vibe of a new generation of metal.


――実際に開催してみてないとわからないとは思うんですが、「FOX_FEST」を定期的に続けていこうと考えてはいませんか。

Although you won't know for sure until the festival actually happens, are you considering making "FOX_FEST" a regular event?


KOBAMETAL 続けられたらすごくハッビーだとは思うんですが、今回開催される5月は海外だとフェスシーズンなんです。そのせいで今回スケジュールが合わなかった方がいらっしゃったので、海外的に繁忙期ではなくて、海外のアーティストがアジアに来れるようなタイミングでまたできたらいいんだろうなとは思います。あとは、昨今の為替の影響もあって、かなりライブのコストが上がってきていまして······ 。

KOBAMETAL: It would be great if it could become a recurring thing, but May is festival season overseas, so some artists weren’t able to fit FOX_FEST into their schedules this time. I think it might be better to host it again at a time when it's not so busy overseas, making it easier for international artists to come to Asia. Also, due to recent exchange rate fluctuations, the cost of live performances has increased significantly...


――そうですよね。

That’s a good point.


KOBAMETAL その辺に関してはかなりハードモードになっている部分があるんじゃないかと思います。あと、日本は音楽マーケット的にすごく特殊だと思っていて、アジアの中でも日本ほどヒットチャートが独特な国はないんじゃないかと思います。配信サイトなどを通じてさまざまな音楽に触れる機会は増えているはずなんですが、海外アーティストの場合はライブにまで足を運ぶというところまでいかないというところもあるのかなど思っています。なので、BABYMETALを通じて、世界にはいろんなアーティストさんがいて、様々な音楽があるんですよということを伝えられたらと思うところはあります。それは欧米のアーティストに限らず、BODYSLAMさんとかF.HEROさんのようなアジアのアーティストに関してもそうです。いろんなところにいろんな面白いアーティストさんがいらっしゃるんです。

KOBAMETAL: I think there are some aspects that have become quite challenging because of that. Furthemore, I consider Japan to be very unique in terms of the music market, and I don't think there's any other country in Asia with hit charts as unique as Japan. While there should be increasing opportunities to explore various music through streaming platforms, there might be some reluctance, especially for overseas artists, to take the next step and participate in concerts here. Therefore, through BABYMETAL, I hope to convey the message that there are various artists and diverse music styles around the world. This applies not only to Western artists but also to Asian artists like Bodyslam and F.HERO - there are many interesting artists from all sorts of places!


BABYMETAL with Bodyslam and F.HERO


――そういう意味でも、BABYMETALがいよいよ次の世代のメタルを本格的に担っていくんじゃないかという気がしています。

In that sense, I feel like BABYMETAL is finally going to fully take on the mantle of the next generation of metal.


KOBAMETAL そういう存在になれたらいいですし、自分個人としてもちょっとした使命があるといいますか、これまでもメタルシーンでさまざまなレジェンドの方々から音楽の楽しさをいろいろと教えてもらった経験があるので、そういったみなさんへの恩返しや、これからの若い人たちへの橋渡し役的な存在になれたらいいなとも思うので、こういった機会はどんどん増やしていけたらいいですね。

KOBAMETAL: It would be great to become such a presence, and personally, I feel like it’s a calling, so to speak. We've experienced the joy of learning about music from many legends in the metal scene, so we hope to pay it forward out of gratitude and become a bridge to the younger generation. So, I think it would be wonderful to increase such opportunities more and more.


――かなり期待しています!今は定期的に開催される国内の大型メタルフェスもなくなってしまったので。

I'm really looking forward to it! Especially since there aren’t really big metal festivals regularly held domestically in Japan nowadays.


T/N: for example, the Loud Park Festival (which BABYMETAL attended before) was held regularly between 2006-2017 but only once more in 2023


KOBAMETAL ええ、そうですね。今回の「FOX_FEST」は全体的になかなかタイトなスケジュールだったので、今後はもう少し長いスパンで計画できればもっとできることがあるだろうなと考えています。日程だけ決めて、出演バンドを世界中から公募することも考えているぐらいで。

KOBAMETAL: Ah, that's right. FOX_FEST this time was prepared on a pretty tight schedule overall, so a longer period for planning would provide us with room to do more in the future. We're even considering just deciding on dates first before soliciting bands from all over the world.


――それも面白いアイデアだと思います。

You may find some more interesting artists that way!





Additional Credits: Capable-Paramedic (editing)

Comments