2025 PMC #36 DAIDAI Interview

This interview was originally featured in PMC Magazine Vol.36, issued May 21st, 2025. The original magazine can be purchased here.


「KxAxWxAxlxl」作曲編曲 DAIDAI (Paledusk) の証言

DAIDAI (Paledusk) on Composing and Arranging "KxAxWxAxlxl"


(Photo: Ryota of ONE OK ROCK)


Paledusk としてのバンド活動はもちろん、コンポーザー・プロデューサーとして国内外で存在感を示す DAIDAI が語る、BABYMETAL と「KxAxWxAxlxl」のこと。

DAIDAI, who has made a name for himself both domestically and internationally through his band activities with Paledusk and as a composer and producer, discusses BABYMETAL and "KxAxWxAxlxl."


Interviewer/text: Editing Department

Photography: Ryota (ONE OK ROCK)


――まず、BABYMETAL の音楽との出会いを教えていただけますか。

Could you begin by telling us about your first encounter with BABYMETAL's music?


DAIDAI 10代のころ、「ギミチョコ!!」(2014年) を初めて聴いて「なんだこれ !?」と思ったのが出会いですね。クラスの友だちに教えてもらったと思うんですけど、そのときちょうどラウドロックとかメタルコアとかヘビーな音楽を聴きはじめたころで、「誰も作ってないような音楽を作りたい」と思っていろいろ勉強していたんですけど、BABYMETAL の新しさにぶち上がりました。ああいうメジャーキーで、フレーズはメタルというのが新鮮で。「これは新しい音楽だ!」と思って、そこからどハマりしました。

DAIDAI: I heard "Gimme Chocolate!!" for the first time back when I was a teenager and thought, "What the heck is this!?" I think a friend from class told me about it. At the time, I had just started to listen to heavier music like loud rock and metalcore, and I was studying the genre closely because I wanted to create music that no one else was making. BABYMETAL's novelty blew me away! The way they combined major keys with metal phrases was so refreshing and new to me, and I've been hooked ever since.


――「ギミチョコ!!」は、世界のメタルシーンにおいて賛否両論が起きた曲でしたからね。

"Gimme Chocolate!!" is a song that sparked both praise and criticism in the global metal scene, wasn't it?


DAIDAI 自分は大きく「賛」のほうでしたね。「こういう音楽あっていいでしょう!最高!」という感じで刺さりました。自分が Paledusk (DAIDAI が参加するバンド) をはじめ、ほかのアーティストに提供する曲でもメジャーキーでヘビーなことをやるのが大好きなのは、BABYMETAL がきっかけです。

DAIDAI: I’m totally on the "praise" side. It really resonated, and I was delighted that this kind of music could exist! My love for making heavy music in major keys for Paledusk (the band DAIDAI is a part of) and for other artists I provide songs for stems from BABYMETAL.


――最も刺さったポイントはそこですか。

Was that the most striking point for you?


DAIDAI 最初はそうだったんですけど、ほかの曲を聴いてみたら、多種多様のメタルをやっているじゃないですか。どの曲も海外の本家のメタルの人たちが聴いてもひっくり返るようなフレーズがあるのに、どこの角度から思いついた!? みたいな歌のメロディが乗っていて、「嘘 !?」みたいな。そのクオリティの高さは衝撃でした。

DAIDAI: It was at first, but the range of metal they cover is so diverse, right? Every song had phrases that were so perfectly metal that even veteran metal musicians from overseas couldn’t help but stop to acknowledge its legitimacy, and on top of that, they'd layer on vocal melodies that felt like they came out of nowhere! It was unreal how high-quality the writing was.


――「なんじゃこりゃ !?」ですね。

"What the heck!?", right?


DAIDAI 「でも、なんかいい !!」っていう。簡単に理解できるものって、あまり新しくないかもって思うから、その良さを一発で完全に理解できないところもよかったですね。「よくわかんないけどかっこいい」というのは自分も大事にしていることで、それこそが新しい、かつ本当に人に刺さるものだと思うんですけど、BABYMETAL を聴いてその感覚を味わいました。

DAIDAI: "But for whatever reason, it works!" I think things that are easily understood generally aren’t very novel, so the fact that I couldn't fully grasp its greatness at first was actually a good thing. "I don't quite get it yet, but I just know that it's cool" is something I appreciate, and I believe that's what truly makes something new and impactful. I experienced that feeling deeply when listening to BABYMETAL.


――メンバーおよびKOBAMETALさんとの直接の出会いは?

Could you describe how you met the members and KOBAMETAL-san in person?


DAIDAI 最初は KOBAMETAL さんと出会ったんですよ。KOBAMETAL さんが僕のことをチェックしてくれていて、知り合いのつてでコンタクトをとってきてくれたんですけど、最初そのメールって嘘のメールだと思って、普通に無視していたんですよ。

DAIDAI: I met KOBAMETAL-san first. He had been checking out my work and contacted me through an acquaintance. At first, I actually thought the E-mail was a scam and ignored it.


――嘘のメール(笑)。

A scam E-mail (laughs).


DAIDAI まさか BABYMETAL からそんなメールが来るとは思わず。その後、KOBAMETAL さんが別の手段で再びメッセージをくれて。「あ、本当なんや!」と思って返事をしたんです。それでやっとお会いすることになったんですが、まだ僕が福岡に住んでいたから、KOBAMETAL さんが Paledusk のライブ情報をチェックしてくれて、「このとき東京にいますよね?」って僕らが出演するイベントに来てくれることになったんです。そのライブの日は、僕が福岡から拠点を東京に移す、上京の日でもあったんですけど。

DAIDAI: I never imagined BABYMETAL would ever E-mail me! After that, KOBAMETAL-san messaged me again through another channel. That's when I realized, "Oh wait, that was for real?" and replied. Finally, we’d set up a meeting, but I was still living in Fukuoka at the time. KOBAMETAL-san checked Paledusk's show schedule and decided to come to one of my performances in Tokyo. That day was also the day I moved from Fukuoka to Tokyo.


――何年くらいですか。

How many years ago was that?


DAIDAI 4年くらい前ですかね。その日出演するイベントが対バンイベントで、僕らがトリだったんですけど、リハがなかったので直前まで福岡で家族と飯を食いたいと思っていたから、羽田空港に着いてそのままライブ現場へ行くようなタイムスケジュールを組んでいたんですよ。でも、離陸して1時間半経っても全然羽田に到着しなくて、目覚めたら3時間くらい経っていて「悪雲が立ち込めて着陸できず、羽田空港の上空を旋回しています」みたいなアナウンスがあって。一度、飛行機は大阪に引き返したので、KOBAMETAL さんに一旦メールを入れたんですよ。「会えないかもです。でもライブは観てください。僕、弾いてないかもですけど」って。でも、奇跡的に雲が晴れた瞬間に着陸できるとなって、大阪から羽田まで飛んで、自分が一回も休まず走り切れば、僕らの出番の1分後に着くってわかったんですよ。それで着陸後、バーっと何とか走り切って、ライブハウスのドアを開けたら、俺らの入場 SE が流れていて、そのときギター2本とリュックだけで上京していたんですけど、そのまま客をかきわけてステージに飛び乗って、友だちが代わりにギターの準備をしてくれていたんで、間に合った!ジャーーンとギターを鳴らして、ライブをバーっとやったあとに、「初めまして」って KOBAMETAL さんに挨拶したんです。話が長くなったんですけど。

DAIDAI: About four years ago, I think; we were headlining at a multi-band show. With no rehearsals scheduled, I opted to spend time having a meal with my family in Fukuoka before heading out, so I booked a flight to Haneda Airport that would get me to the venue if I went directly. But an hour and a half after takeoff, we still hadn't arrived at Haneda! I woke up about three hours later to an announcement saying, "Due to bad weather, we cannot land and are circling above Haneda Airport." The plane even turned back towards Osaka, so I sent KOBAMETAL-san an E-mail telling him, "Uh, I might not make it. But please watch the show even though I might not even be performing."

But miraculously, the clouds cleared for a moment, and we were able to land! We flew from Osaka to Haneda, and I realized that if I ran without stopping, I could make it to the venue one minute after our set started. So, after landing, I rushed over to the venue as fast as I could and burst through the live house door just as our band’s intro music was playing. I had only brought two guitars and a backpack with me to Tokyo, but I pushed through the crowd and jumped onto the stage. My friend had already set up my guitar, so I made it just in time! I strummed my guitar a couple times to warm up, played the live set, and then said hello to KOBAMETAL-san afterwards. Sorry for the long story about how we met.

(Note: DAIDAI posted about barely making it to on time, back in 2021)


(NOTE: if you’re wondering why DAIDAI still made it in time despite the flight delay, the event was scheduled to start at 12:00, with Paledusk’s performance starting at 19:20. His flight from Fukuoka to Haneda (Tokyo) would’ve originally allowed him to be on time for the event start, but the delay caused him to arrive just in time for Paledusk’s appearance.)


(Schedule for the show DAIDAI is talking about)


――(笑)。面白すぎ。

(laughs). That’s hilarious.


DAIDAI それが僕の上京1日目で、変な登場になってしまった上京後1発目のライブで、KOBAMETAL さんと初めて出会った瞬間だったんです。

DAIDAI: That was my first day in Tokyo, my first show after moving here with a strange entrance, and the first time I met KOBAMETAL-san in-person.


――強烈ですね。

That's quite intense.


DAIDAI 僕もわけわかんなかったですが、KOBAMETAL さんとちょっと話をしただけで、本当に音楽への愛が半端ない人だなと思いました。

DAIDAI: It was all pretty confusing for me, but after a short conversation with KOBAMETAL-san, I could immediately tell he has an incredible passion for music.


――それはどういうところで感じたんですか。

Where did you feel that?


DAIDAI 直接ライブを観に来てくれて、最初に「今後いろいろとご一緒できたらうれしいです」というお話をされたんですけど。当時、自分の存在とかまじで道端の雑草以下だったんで。今もまだ何者でもないですけど、そんな雑草以下の自分に対して、雲の上の存在というか天下の BABYMETAL の KOBAMETAL さんが、こんなふうに接してくれるんやと思って。そのあとごはんに連れて行ってもらったこともありましたが、そのときも音楽への愛と自分に対してのリスペクトもすごく感じて、グッときましたね。

DAIDAI: He came directly to see our live show, and his first words were, "I'd love it if we could work together on various things in the future." At the time, I was absolutely nobody; my existence was truly less than a roadside weed. I mean I'm still nobody even today, but for KOBAMETAL-san, someone of BABYMETAL's stature, to treat someone like me, who was less than a weed, in such a way... after that, he took me out to dinner, and we talked some more, I strongly felt not only his love for music but his respect for me, which was really moving.


――BABYMETAL チームは本当にバトンをつなぐ意識があるというか、本来の意味でのフックアップをしますよね。

The BABYMETAL team truly has a sense of passing on the baton, or rather, they genuinely support others in the true sense of the word, don't they?


DAIDAI やっぱり昔から好きで聴いていた人たちだから。いざ本人たちと触れたときに、そういうところまでグッとくる人たちだったのはうれしかったですね。

DAIDAI: They really are the same people I've loved and listened to since I was a kid. So when I actually interacted with them in person, it was great to see that they were as inspiring as I had imagined.


DAIDAI with BABYMETAL at NEX_FEST 2023


――メンバーはどうですか。

What about the members themselves?


DAIDAI KOBAMETAL さんほどの絡みはないんですが、現場で会って話したりはしまして。とにかくリスペクトが半端ないです。あんなにストイックなツアー行程をやれる上、BABYMETAL のライブってめちゃくちゃハードじゃないですか。あんなに歌って踊って、でも、表情も完璧で。平気な顔してあのレベルのエンタテインメントをかましてくる。しかも今年15周年という、歴史まで長い人たちってなかなかいないから、半端なくリスペクトしているんですよ。そんな人たちが裏でも普通にメンバー同士楽しそうに仲良くされているのを見ると、「体力どうなってんだ !?」と思いました。

DAIDAI: I haven't had as much direct interaction with them as I have with KOBAMETAL-san, but I've met and talked to them at venues. I have an incredible amount of respect for them. It’s not just a packed tour schedule; each BABYMETAL concert is incredibly tough, isn’t it? They sing and dance so much, yet their expressions are always perfect - they deliver that high level of entertainment with a straight face. There aren't many artists who have been around for 15 years like them, so it really is nothing but immense respect. When I see the members enjoying themselves and getting along backstage as well, I wonder to myself how they have so much stamina!?


――目に浮かびますが、やっていることはアスリートレベルっていう。DAIDAI さんは、今回「KxAxWxAxlxl」で作曲編曲に携わっていらっしゃいますが、BABYMETAL とのお仕事はLil Uzi Vert「The End (feat. BABYMETAL)」の作曲編曲で関わって以来になりますね。向き合い方の違いみたいなのはありましたか。

I can picture it too; what they do is truly athlete-level indeed. DAIDAI-san, you composed and arranged "KxAxWxAxlxl" for this album, which is your second time working with BABYMETAL since composing and arranging Lil Uzi Vert's "The End (feat. BABYMETAL)," right? Was there a difference in how you approached it?


DAIDAI 前回は、BABYMETAL で関わっているとはいえ、Lil Uzi Vert 主体の曲になるから、大きな違いは完全に BABYMETAL の曲というところですね。BABYMETAL チームと心ゆくまでキャッチボールして作ることができてすごく良かったなと思います。

DAIDAI: Although it was technically BABYMETAL-related last time, “The End” was mostly a Lil Uzi Vert song, so the big difference is that this time it's a 100% BABYMETAL song. It was really great to be able to toss ideas back and forth directly with the BABYMETAL team to my heart's content.


――どういう形でオファーがきたのですか。

How did the offer come about?


DAIDAI Lil Uzi Vert のときはコンペだったんですが、僕、作る曲って大事な子どものようなものだから、「いい服を着て表に出ていってほしい」という思いが強くて。保管されたままどうなるかわからないというのが前提にあるといい曲が書けないと思っているんです。それで、大好きな BABYMETAL だからこそ、つらいけど、コンペだったら断ろうと思っていたんです。そしたら、今回のミーティングをしたときに、「アルバムに DAIDAI くんの枠を一つ作ります」と言ってくれて。「大好きな BABYMETAL に一番いい恩返しをしたい」と思って作った曲なんです。それでこのへんてこな曲になったんですけど(笑)。

DAIDAI: My work was selected by Lil Uzi Vert after a competitive process. I feel that my songs are like precious children, and I really want them to "go out into the world wearing nice clothes." I believe I can't write good songs if there’s a risk that they might just be sealed away with an unknown future. So it would’ve been difficult precisely because it was my beloved BABYMETAL, but I was ready to decline if it was a competition. As it turns out, when I met up with BABYMETAL, they told me they’d be leaving a slot open for me on the album. So I created this song because I wanted to "give my beloved BABYMETAL the best possible return." That's how this quirky song ended up the way it did (laughs).


――そこは、BABYMETALの大事な要素でもありますからね。

That quirkiness is a crucial element of BABYMETAL, isn't it?


DAIDAI そうですね。最近の BABYMETAL って世界観がかっこいい曲が多かった中で、このちょっとお馬鹿なへんてこソングは久々な感じがするなと思って。いい意味でぶち上がりました。最近のシュッとした曲も大好きなんですけど、自分はそのあたりの曲から入ったところもあるので、うれしいですね!

DAIDAI: That's right. While many recent BABYMETAL songs have had a “cooler” feeling, this slightly silly, quirky song feels somewhat nostalgic and unlike one we’ve heard in a while; it really gets you worked up in a good way. I love their recent badass songs too, but I also got into BABYMETAL through silly songs like mine, so I'm quite happy!


――実際の曲作りは?

What about the actual songwriting process?


DAIDAI 曲を書いている最中、自分もちょうど Paledusk のツアーが多い時期で、BABYMETAL も南米ツアー中だったりしたので、リモートでキャッチボールし合う感じでしたけど、普通にポンポン打ち返してくるんで、「待って。君たち今ライブしてなかったっけ?」みたいな。「いやいや、ストイックすぎるだろう!」と思いながらも「絶対負けねー」という感じでキャッチボールをしていました。

DAIDAI: During the songwriting process, I happened to be touring with Paledusk, while BABYMETAL was also on their South American tour, so it was mostly remote correspondence back-and-forth. But they’d just bat ideas back to me so quickly, I was like, "Wait. Aren’t you guys in the midst of a tour? Didn’t you literally just get off stage?" It was striking to see for myself how earnestly serious they were about their work, and we went back and forth in a friendly competition, not wanting to back down.


――メンバーからも大変だったと聞きました。

I heard from the members that it was quite challenging.


DAIDAI どんでん返しが多いんで。「がっつりラップを入れよう」となって、正直「今からレックできるのかな?結構ラップだぞ!」とか思いながら、とりあえず1回送ってみたんですよ。「やっぱり、ちょっと難易度が高い」と返されたら考え直せばいいかと思って。ところが、一旦投げてみた自分の好きな強い球をポーンと打ち返してきたんで、恐れ入りましたっていう。あとは、僕は歌詞を書かないんですけど、あがってきた歌詞にもたまげましたね。

DAIDAI: There were a lot of twists and turns. Honestly, I wasn’t certain they’d be able to record a full-on rap section given the time constraints, but I sent it over to them anyway, thinking that if they rejected it due to difficulty I could still come up with something else. However, they batted my full-speed pitch right back at me perfectly, and I was super impressed. Also, even though I’m not a lyricist, the lyrics they sent back to me blew my mind.


――「BxMxC」に続いての METAL CYPHER によるものですね。

It's the second work with lyrics by METAL CYPHER since "BxMxC," right?


DAIDAI 本当にさすがでした。もともと「BxMxC」の第2弾じゃないですけどラップ調の曲ということで、自分の中にもイメージがありましたが、自分があげた楽曲に対する歌詞の譜割を見てさすがだなと思って。キャッチボールし合うたびに毎回衝撃が走りました。

DAIDAI: BABYMETAL truly goes beyond expectations. It was originally envisioned as a rap-style song, a kind of second installment to "BxMxC," so that was the image in my head beforehand. But when I saw the lyrical phrasing they came up to go with the track I provided, I was just super impressed. Every time we exchanged ideas, it was another shock.


――また、今回は MOMOMETAL さんのデスボイスも入っているんですよね。

Also, MOMOMETAL-san's death growls are featured in this song, aren't they?


DAIDAI あれもびっくりして。あとは「いっぱいガヤを送ってください」とリクエストしたら、BABYMETAL のみんなが本当にいっぱい送ってくれて面白かったですね。あと、めっちゃうれしかったのが、今作の「KxAxWxAxlxl」のミックスは Paledusk の TSUBASA が担当しているんすよ。TSUBASA はミックスで飯を食うのが目標で、自分がいろんなアーティストと仕事するときに彼のミックスで毎回音源を送っているんですけど、やっぱりビッグなアーティストになると、猛者のエンジニアがガッツリいるので、それが採用されることはないんですよ。いつも「TSUBASA、また次やな」みたいな感じだったんですけど、今回初めて届いたんですよ。そこもぐっときましたね。

DAIDAI: That was another surprise. When I requested a lot of “gaya” (background shouts/ad-libs) to use in the instrumental, the BABYMETAL members sent so many, it was hilarious. And what made me really happy was that Paledusk's TSUBASA handled the mix for "KxAxWxAxlxl" on this album. TSUBASA's goal is to make a living from mixing, and whenever I work with different artists, I always send them his mixes. But with big artists, there are usually seasoned engineers deeply involved, so his mixes usually aren’t used. It was always, "Maybe next time, TSUBASA." But with BABYMETAL, he finally got his chance. That really moved me too.


――やっぱり BABYMETAL チームは新しいことを面白がれるというか。前例がなくても採用できるところがすごいですね。

It seems the BABYMETAL team enjoys new things, doesn't it? It's amazing how they can integrate anything even if there's no precedent.


DAIDAI ですよね。純粋にそのときの判断をしてるっていう。目隠しをしていても、ちゃんとものを選べるところがうれしいですね。

DAIDAI: That’s it. Their judgment is never clouded by preconception. It’s inspiring to see them constantly make good decisions in the moment.


――DAIDAIさんは Bring Me The Horizon のコライトもそうですし、ゲーム「フォートナイト」の音楽にも携わっていたり、今秋にはONE OK ROCK のヨーロッパツアーに Paledusk で帯同するなどグローバルな視点があると思いますが、世界の中での BABYMETAL をどう見ていますか。

DAIDAI-san has a global perspective, having co-written music with Bring Me The Horizon, written music for the game “Fortnite”, and on top of that, you will be accompanying ONE OK ROCK on their European tour with Paledusk this fall. How do you view BABYMETAL in the global context?


DAIDAI BABYMETAL ってずっと唯一無二で、なんならこの2025年に入って王座に来るんじゃないかって思うんです。僕自身はずっとすごいと思っているんですけど、BABYMETAL のやってることってだいぶ早いから、世間のど真ん中でキャッチされる存在というより、色物として見られているところもあるのかもしれなくて。ただ、ここへきて世の中の流れ的にもどんどん BABYMETAL チームのやっていることのすごさが伝わってきていると思うんです。バンドってシーンごとに「今こいつらの番だな」って時代の中心がまわってくるものだと思っていますが、BABYMETAL の番が来るなっていう匂いがプンプンするというか。直感的に「BABYMETAL がやってることって、今一番先を行ってる」って思っちゃったっすね。曲の面白さだけじゃなくてサウンドプロダクションとかミックスとか、そういう面でもお手本になっていく、到達しまくっているなという感覚があって。「KxAxWxAxlxl」もとんでもない曲ができたなって思っていて、「これ、ライブでどうなるんだろう」みたいな。

DAIDAI: BABYMETAL has always been one of a kind, and I think they might ascend to the top tier in 2025. I’ve been impressed from the very beginning, but what BABYMETAL does is quite ahead of its time, so perhaps they've always been seen as more of a unique act rather than something that achieves mainstream appeal. However, with the way the world is moving nowadays, I think people are finally starting to understand how great they really are. Each music scene has bands whose "turn" it is to define an era, and I can feel that BABYMETAL's moment is arriving. Intuitively, I feel their current work is incredibly cutting-edge. Beyond just the intriguing nature of the songs themselves, their sound production and mixing are setting new benchmarks, reaching impressive heights. "KxAxWxAxlxl" turned out pretty incredible, and I’m really eager to experience it live.


――「BxMxC」もそうでしたが、今や定番の人気曲になっているから。メンバーもそういう曲になるんじゃないかとおっしゃっていました。

"BxMxC" was an “absurd” song at first, but it’s now become a setlist staple. The members told me that they hope “KxAxWxAxIxI” will be similar in that regard.


(NOTE: BxMxC is only on the Japanese version of Metal Galaxy, which may speak to how the BABYMETAL team didn’t expect it to be a big hit)


DAIDAI うれしい!本当にそうなってほしいです。そうなっているシーンをいっぱい観たいです。しかも今回のアルバムはコラボ曲が多いから、数少ない BABYMETAL だけの曲ですもんね。世に解き放たれるのが本当に楽しみです。

DAIDAI: Glad to hear that! I really hope that happens and I’m eager to see it performed as many times as possible. Also, this album has a lot of collaborations, so it's one of the few songs that's just BABYMETAL, isn't it? I'm truly looking forward to it being released into the world.


――今回のコラボを経て、改めてやりたいことは?

After this collaboration, what do you want to do next?


DAIDAI BABYMETAL をはじめ、ここ2年くらいでいろんなアーティスト、しかも昔から大好きだった人たちの曲を書かせてもらっていて半端ない学びが多かったんです。

DAIDAI:  In the past couple of years, writing songs for BABYMETAL and other artists I've long admired has proven to be a significant learning experience.


――ああ、なるほど。具体的にどんな学びが?

Ah, I see. Anything specific?


DAIDAI 僕は今までプロデュースとかっていうと、トレンドとか求められるかっこいい音を入れることが仕事だと思っていた時期があったんですけど、音楽の猛者たちって、やっぱり音楽につき動かされた初期衝動があって、音楽の世界に飛び込んだピュアな心を持った生き物だなと気づいて、楽しかったあのときの心をもう一度鍵で開けてあげるのが、プロデューサーの仕事なんだなって。もちろん技術面の知識も大事なんですけど、オリジナリティにつながるコミュニケーションこそがめっちゃ鍵になるというか。

DAIDAI: There was a time when I thought my job as a producer was to incorporate trends and cool sounds that were in demand. But I've realized that true music masters are creatures driven by an instinctive impulse for music, with the same pure heart that led them into the music world. I've learned that a producer's job is to unlock that joyful, pure heart once more. Of course, technical knowledge is important, but communication that leads to originality is really the key.


――BABYMETAL の場合は?

How about from BABYMETAL?


DAIDAI BABYMETAL の取り組み方もそうですけど、KOBAMETAL さんの探究心がすごくて。思いついたアイデアをその瞬間投げてくるところとか自分にも通じるものがあって。音楽に関しては「この人、子どもだ」って思って。同じ鍵を持っているっていうんですかね。自分が開けるというより開けられちゃったなって思いました。

DAIDAI: Watching BABYMETAL work is incredibly inspiring, particularly KOBAMETAL-san’s incredible spirit of inquiry. The way he throws out ideas the moment he thinks of them resonates with me. When it comes to music, it’s like he has a childlike innocence. It's like we share the same key, you know? Rather than me unlocking something, I felt like something was unlocked within me.


――KOBAMETAL さんは「見えてる」みたいなところもありますしね。

KOBAMETAL-san also has a kind of "foresight," doesn't he?


DAIDAI しかも当たっていますからね。すごく覚えているのは KOBAMETAL さんが「DAIDAI くんの番が来てますよ」みたいなことを言ってくれたことがあって。まだ自信がない瞬間も多い時期だったので、その言葉が心のジュエリーみたいになって、すごく自信になって、「俺はがんばるぞ!」みたいな。KOBAMETAL さんは忘れているかもしれないすけど、その言葉を心に刻んでやってきたんです。最初に飯食ったりしたときも、「これからの音楽シーンでオリジナルだと感じるのは、DAIDAI くんと Bring Me The Horizon」みたいに言ってくれたこともあって。そのとき、自分は BMTH と全く関わりもなかったんですけど、その翌年自分の音楽を聴いてくれて、Oliver Sykes とつながってアルバム『POST HUMAN: NeX GEn』で9曲共作することになった。もちろん KOBAMETAL さんに報告して、「そういう番が来るのはわかっていました」と改めて言われたんですけど。

DAIDAI: And he's right! I vividly remember KOBAMETAL-san telling me something like, "I can tell that your turn is coming, DAIDAI-kun." That came at a time when I would often lose confidence in myself, so those words became like a jewel in my heart propelling me forward to work as hard as I could. KOBAMETAL-san might have forgotten he said that before, but I've kept those words etched in my heart. When we first had dinner, he also said something like, "In the upcoming generation, the most originality I’m feeling is from DAIDAI-kun and Bring Me The Horizon." At that time, I had absolutely no connection with BMTH yet, but the following year, Oliver Sykes listened to my music and we connected afterwards, co-writing nine songs for the album POST HUMAN: NeX GEn. I of course told KOBAMETAL-san of the good news, and he reaffirmed, "I knew your turn would come."


――預言者!いろんな伏線がつながるものですね。

A prophet! It's amazing how different threads connect.


DAIDAI 最近、そういうのが多くて本当にうれしいですね。『PMC』にも思い出があって。飛行機悪雲事件があって上京したばかりのころ、お金がなかったから映像やってる友だちのに居候してて。そいつ優しかったんで、部屋の一室を貸してくれて、そこでがんばって曲を書きながら「お金稼ぐぞ!」「バンドもがんばるぞ!」みたいにやっていたんです。僕、YOASOBI の Ayase と友だちなんですけど。Ayase はもともとバンドマンで、昔からめちゃくちゃ仲がよくて。

DAIDAI: Lately, things like that have been happening a lot, and I'm truly happy. I also have memories of PMC magazine. After moving to Tokyo following that bad weather flight incident, I was broke and crashed with a friend who did video work. He generously lent me a room, where I poured myself into songwriting, determined to earn money while focusing on building my band at the same time. Incidentally, I'm good friends with Ayase from YOASOBI; he was originally in a band too, and we've been close for a long time.


――はじめて YOASOBI が『PMC』の表紙を飾ったとき、Ayase さんのインタビューは私がやったんですが、Paledusk のことを語っていたことは覚えています。

When YOASOBI first appeared on the cover of PMC, I interviewed Ayase-san, and I remember him talking about Paledusk.


DAIDAI うれしかったです!すごく仲のいい友だちで、バンドを辞めたあと、YOASOBI をはじめてドカーンと売れて。自分はメタルの世界にずっといたいと思っていたけど、やっぱり悔しさもあったんですよ。Ayase から「『PMC』のおすすめのアーティストの質問に Paledusk の話をしたよ」って連絡がきて、実際載ってて。俺『PMC』を買って、いつも部屋の隅っこで作業してたパソコンの横にずっと飾ってて。「俺も負けねーぞ」って。今もそれ大事に持っているんですけど。4年前の俺は「ありがとう!」「今は何もないけど、見とけ!」って思いながら音楽に打ち込んでいたんです。

DAIDAI: I was so happy! He's a very good friend, and after he quit his band, he started YOASOBI, which became a huge hit. I always wanted to stay in the world of metal, but honestly, I felt some regrets too. Ayase messaged me afterwards, telling me he'd recommended Paledusk in a PMC interview, and that part actually got published! I bought that issue of PMC and kept it displayed next to my computer in the corner of my friend’s room where I stayed. It fueled my determination, making me think, "I'm not going to lose either." I still cherish that copy. Four years ago, I was pouring myself into music, telling myself, "Thank you my friend! I have nothing yet, but just you wait!"


――それはこちらもありがたいです。次はぜひ、『PMC』で Paledusk の取材がしたいです。

We appreciate that too. Next time, I'd definitely like to interview Paledusk for PMC.


NOTE: PMC did indeed interview Paledusk in the next issue Vol.37


DAIDAI ありがとうございます!今年、初めて Paledusk でアルバムを出そうとしていて、今そこの制作にかけているんで、早く世に出るのが楽しみです!そこからまたより成長できる感覚があるんで、BABYMETAL ともさらにネクストレベルの音楽を一緒に作れたらうれしいなと思っています。末永く今後ともお付き合いいただけたらなって個人的に思っています !!

DAIDAI: Thank you! This year, Paledusk is releasing an album for the first time, and I'm putting everything into its production, so I'm really looking forward to seeing it go out into the world. I feel like I can grow even more from there, and I hope we can create next-level music with BABYMETAL. Personally, I hope we can have a long-lasting relationship in the future!!


Additional Credits: Capable-Paramedic (transcription, editing)


Comments