2023 Hedoban #40 Interview - Daidai
This is an unofficial fan translation of an interview originally featured in Hedoban Vol.40, issued Oct 2023. The original issue can be purchased here. Please do so if you are able to show your support to the people that made this happen!
2023→ 2033
この先10年間、燃え続ける 「メタル新時代の炎」その火種が今ここに。
2023→ 2033
The spark that will ignite the next ten years of metal's fiery evolution has been lit.
PART1 DAIDAI (Paledusk)
文◎梅沢直幸(『ヘドバン』編集長)
Interviewer: Umezawa Naoyuki (Hedoban Editor-in-Chief)
――前回のミクスチャー特集(Vol. 34)ではKAITO君 (Vo) と2人で登場してもらったんだけど、今回は BRING ME THE HORIZON(以降BRING ME~)「AmEN! (Feat. Lil Uzi Vert And Daryl Palumbo Of Glassjaw)」からの、リル・ウー ジー・ヴァートの「The End (Feat. BABYMETAL)」と、短期間でBRING ME~とリル・ウージー・ヴァートとBABYMETALの3つといきなり絡んで、DAIDAI君がついに確変突入というか、存在と才能が瞬く間にワールドワイドで知れ渡ったということで、 DAIDAI君の単独インタビューでございます。
We previously had an opportunity to interview DAIDAI and Kaito (Vocals) of Paledusk together in a joint interview for our previous “Genre Mixing” special volume (Vol.34). Since then, after his work with Bring Me The Horizon’s (BMTH) "AmEN! (Feat. Lil Uzi Vert And Daryl Palumbo Of Glassjaw)" and then Lil Uzi Vert's (Uzi) "The End (Feat. BABYMETAL)" one after the other in short order, it feels like DAIDAI has suddenly blown up, with his presence and talent becoming known to the world as if overnight. Appropriately, we’ll be learning more about DAIDAI in an in-depth solo interview today!
Note: “確変突入" is a term from pachinko, meaning a sudden and unexpected streak of good luck. Here, it's used metaphorically to describe DAIDAI's sudden rise to fame.
DAIDAI よろしくお願いします。
DAIDAI: Thank you very much!
――まずは、順番的にBRING ME~の 「AmEN! (Feat. Lil Uzi Vert And Daryl Palumbo Of Glassjaw)」に編曲で参加した経緯から聞いていけたらと。
First, let's start by learning how you got involved in the arrangement for BMTH’s "AmEN!".
DAIDAI 初めてBRING ME~のオリヴァーからオファーが来たのが、BABYMETALの幕張公演 を観に行った帰りなんですよ。いきなりインスタにオリヴァーからDMが届いて。
DAIDAI: Oli from BMTH first contacted me with the proposal right after I went to see BABYMETAL’s Makuhari shows (2023 BABYMETAL RETURNS - THE OTHER ONE); I received a completely unexpected DM from him.
――今年の1月28日と29日の幕張公演?
Ah, the concerts at Makuhari Messe on January 28th and 29th of this year?
DAIDAI そうです。 BABYMETALを観た帰りに、ご飯を食べてたら携帯が鳴って。見たらオリヴァーからのDMで。「一緒に曲を作ろう」みたいなことが書いてあったんですよ。
DAIDAI: That's right. I was having dinner after watching BABYMETAL when my phone buzzed with a notification. I picked it up, and it was a DM from Oliver! It basically said something like, "Let's make a song together!"
――いきなりDMが届いたの!?
You got a DM from him out of the blue!?
DAIDAI 本当にいきなりです。 僕も驚きました。とりあえず返事をしたら、今度は「これをアレンジ してくれ」とか「ダイスケ、こういう曲作れる?」というメッセージと一緒にデモのような曲の断片みたいなのがいっぱい送られてきて。それで、元から持っていた曲をオリヴァーに送ったんです。オリヴァーも「この曲いいね!」とか言ってくれて。そうこうしてたら、今度はリル・ウージー・ヴァートの話も来て。
DAIDAI: It was really sudden, and completely unexpected! So, I responded to his message, and then Oli sent me a bunch of demo-like fragments of songs, along with messages like "Can you arrange this" or "Daisuke, can you make a song like this?" So, I sent him a song I had already made. He liked it a lot, and coincidentally, I simultaneously received the request from LUV.
――BRING ME~の「AmEN! (Feat. Lil Uzi Vert And Daryl Palumbo Of Glassjaw)」とリル・ウージー・ヴァートの「The End (Feat. BABYMETAL)」は完全に別々で発注を受けたんだ。
Ah, so the requests for you to work on BMTH’s "AmEN! (Feat. Lil Uzi Vert And Daryl Palumbo Of Glassjaw)" and Uzi's "The End (Feat. BABYMETAL)" were completely separate, then?
DAIDAI 全然別ですね。BRING ME〜の方は、完成間近の曲が1つだけあったんです。その完成間近の曲のAメロがごっそり削られたやつが急に届いたんですよ。オリヴァーが「ここにフィーチャリングが入るから」って言い出したんで、「フィーチャリングは誰?」って聞いたら、「リル・ウージー・ヴァートだよ」って言って。GLASSJAWが参加するのは知っていたんですけど、まさかウージーも入るとは思ってなかったですね。その時点でウージーの曲を作っていたので(笑) 。
DAIDAI: Yeah, they were completely unrelated. BMTH had a song that they had pretty much completed already, until it was suddenly decided to cut out the verse from that almost-finished song completely and hand it over to me to work on, because Oli said, "A featured artist is going to be added here," and when I asked, "Who's the artist?", he responded, "It's Lil Uzi Vert." I had already known that GLASSJAW was going to be involved, but I’d never considered Uzi would be on it too, which was amusing since I just happened to be working on a different song for Uzi at the exact same time (laughs).
Note: “A-melo / A-melody” is most commonly translated as “intro” or “verse”, but it’s not an exact translation of the concept. We’ve chosen to use “verse” here.
――つまり、オリヴァーでさえ、DAIDAI君がウージーの曲を作っているのは知らなかったと。
Ah, and Oli was unaware that DAIDAI was actually also making another song for Uzi at the same time.
DAIDAI 知らなかったです。 僕もあえてオリヴァーには内緒というか··· 僕からは何も言わないでおこうと思っていたので。あと、その時点ではウージーの曲もいつ世に出るかが確定していなかったんですよ。だから、あとになってオリヴァーにそのことを伝えたら、びっくりしてました。オリヴァー自身も僕のことを釣り上げてきたと思ってるだろうから、ウージーの楽曲が出たときに、よけいに驚いたと思います。
DAIDAI: He had no idea. I purposely kept it a secret from Oli, because I didn't want to leak anything from my end. Also, at that time, it wasn't certain when Uzi's song would be released. So when I told Oli about it later, he was quite surprised! I think Oli probably thought he had hooked me in to work with him against all odds, so he was even more surprised when Uzi's song came out.
――たしか、BRING ME~の 「AmEN! (Feat. Lil Uzi Vert And Daryl Palumbo Of Glassjaw)」の発表からウージーの「The End (Feat. BABYMETAL)」まで、約1ヵ月くらいでしょ。
If I remember correctly, it was about a month between the announcement of BMTH’s "AmEN!" and Uzi's "The End".
DAIDAI 1ヵ月どころか、同じ月に両方出てます(笑)。
DAIDAI: Less than a month actually; both of them were literally released in the same month (laughs).
Oli and DAIDAI at NEX_FEST (FLJ ISSUE 92 November 30th 2023)
――すごいな(笑)。BRING ME~自体は、もともと好きで聴いていたりした?
That's amazing (laughs). Were you already a fan of BMTH before this?
DAIDAI 大好きです。海外のメディアとかからインタビューで「どんなバンドと対バンしたい? 好きなバンドは?」って聞かれたときは、ほぼ毎回 「BRING ME THE HORIZON」って答えていたくらいで。それこそ 『Suicide Season』(2008年)とかは、当時衝撃を受けて。あとは、オリヴァーのカリスマ性ですよね。 ファッション・アイコンでもあったし、当時の自分にとっても完全にヒーローでした。 曲も攻めまくっていて、音源が出る度に進化していくというか、新しいことを取り入れていく感じも、すごく衝撃的で。
音楽以外のことも含めた、トー タル的な意味で最先端で面白いことをやってる人たちだし、型にはまってないんですよね。メタル・バンドの可能性をめちゃくちゃ広げているし、毎回新しい宇宙を開拓しに行ってるじゃないですか。エド・シーランと一緒にやったかと思えば、ホールジーと一緒にやったり、BABYMETALとコラボしたりして、つねに話題を提供していくのもすごいと思います。そして、そうやっていくことで、味方を増やすじゃないですか。そういう部分も含めて、影響を受けてますね。
DAIDAI: Very much so. When I’d get interviewed by overseas media and was asked which band I’d want to collaborate with or if I had a favorite band, I almost always answered "Bring Me The Horizon." Suicide Season (2008) in particular was so impactful. And then, there's Oli's charisma. He’s also a fashion icon, and he was completely a hero to me at the time. Their music was aggressive, and it felt like they were evolving and incorporating new things with each release, which left quite an impression on me.
They do things that are cutting-edge and interesting in a comprehensive sense, including things outside of music, and always feels new and original. They're expanding the possibilities of metal bands and exploring new universes every time. They've collaborated with Ed Sheeran, Halsey, and BABYMETAL; always providing new topics of discussion. And by doing so, they gain more supporters. I'm influenced by that aspect of them as well.
――リル・ウージー・ヴァートの「The End (Feat. BABYMETAL)」に関しては、楽曲の依頼はウージー側から? それともBABYMETALというかKOBAMETALを経由して?
Regarding LUV's "The End", was the request for the song from Uzi himself, or was it through BABYMETAL; specifically KOBAMETAL?
DAIDAI KOBAMETALですね。KOBAMETALとは2年半前くらいからつながっていて。それこそ「HAPPY TALK - EP」を出したくらいです。あのシングルをよく聴いてくれていたみたいで。「よくぞPALEDUSKを見つけてくれたな~」って思ったし、自分はBABYMETALがすごく好きだったので、最初にKOBAMETALから連絡が届いたときは本当に驚きましたね。
DAIDAI: It was through KOBAMETAL. I've been connected with KOBAMETAL for about two and a half years; around when Paledusk released HAPPY TALK - EP. He seemed to have listened to that single a lot. I thought, "Wow, they know about Paledusk!" and since I really like BABYMETAL, it was quite a surprise to me when I received a message from KOBAMETAL.
Note: KOBAMETAL talked about Paledusk and DAIDAI quite glowingly in the previous issue of Hedoban #39, which we have translated here.
――あ、DAIDAI君自身もBABYMETALは好きで聴いていたんだ。
Oh, so DAIDAI was also a fan of BABYMETAL from before.
DAIDAI BABYMETALは大好きです。僕がアメリカに住んでいたときに、ちょうどBABYMETALがツアーでアメリカに来ていて。そのときに観たかったんですが、チケットも全然取れなくて。もちろん、日本に帰国してからは、よく観に行ってます。
DAIDAI: I absolutely love BABYMETAL. BABYMETAL happened to be touring America when I was living in the States, and I wanted to see them at that time, but I was completely unable to get tickets at all. Of course, after returning to Japan, I went to see their performances quite often.
――いつ頃からBABYMETALは聴いていたの?
Since when have you been listening to BABYMETAL?
DAIDAI 僕は今28歳なんですけど、たしか、17歳··· 高校3年ぐらいのときには、聴いていた記憶があるんですね。「何かヤバイのが出てきたぞ! 面白ぇ!」みたいな感じで受け止めてました。
DAIDAI: I'm 28 now, but I think I started when I was 17... around my senior year of high school. I remember listening to them and feeling like, "Something absolutely crazy has appeared! This is fascinating!"
――最初からBABYMETALの存在に対して全肯定だったんだ。
So you were all-in on BABYMETAL from the beginning.
DAIDAI もちろんです! それは、BABYMETALの楽曲に対しても、そうです。あと、どこか海外のフェスでBABYMETALのライヴをBRING ME~のメンバーがステージ袖で観ているとかっていうのを筆頭に、新旧問わずクサいメタルからイケイケなメタルまで、いろんなメタルのアーティストがBABYMETALのことを好きだって公言していて。「みんな、BABYMETALのことをめっちゃ好きやん!」という状況を見て、すごく夢をもらった感じがしましたね。それこそ、当時のスマホを見たらそういう写真をめっちゃスクショしてるのが出てきて(笑)。
DAIDAI: Of course! That goes for both BABYMETAL's greater concept and the music equally. And, for example, I saw that members of BMTH were watching BABYMETAL's live performance from the side of the stage at an overseas festival, and many metal artists, from old-school to new-generation were openly talking about how much they enjoyed BABYMETAL. Seeing that everyone loved BABYMETAL so much really inspired me to dream. In fact, if you look at my phone from that time, you'll see that I took a lot of screenshots of those kinds of photos (laughs).
――スクショまで!(笑)
Screenshots?! (laughs)
DAIDAI してました(笑)。BRING ME~とBABYMETALがフェスのバックステージで一緒に写真撮っているのとかもスクショしてて。 そのスクショを見て、今、その2組のアーティストの作品に自分が関わっているっていうのが感慨深いですね。
DAIDAI: Yeah, I did (laughs). I also took screenshots of BMTH and BABYMETAL taking photos together backstage at festivals. Seeing those screenshots now, it's really moving to think that I've now worked with both those artists.
――たしかに。どちらかだけでもすごいけど、同じ時期に、それぞれ別々で依頼があって、それぞれに関わっているんだから、大変なことだよ。世界のトップクラスのアーティストたちから突如として連続でオファーが来るなんて、一握りどころか、1%もいないと思うんだよね。
That's true. It would be amazing enough just to work with one of them but to work with both at the same time on separate projects is nothing short of incredible. That’s got to be super rare; less than 1% could hope to get continuous offers from top-class artists from around the world.
DAIDAI 最近、周りからも同じことを言われることが何度かありますね。ただ、作曲でやってる内容も高度なことをしているつもりもないし、使ってる機材もそれまでと変わらずというか··· 変なものも使ってないし、ラッキーパンチが続いてるだけだろうとは思ってるんですけどね。
DAIDAI: Several others have told me the same thing recently. But honestly, I don't think I'm doing anything particularly advanced in terms of composition, and the equipment I use is the same as before, nothing particularly strange or novel in that regard, so I think it's just been a lucky streak.
――いやいやいや! ラッキーパンチでBRING ME~、ウージー、BABYMETALの3連打みたいにはいかないでしょ!
Nonono, you can't chalk up being involved with BMTH, Uzi, and BABYMETAL in quick succession to luck!
DAIDAI (笑)。今年に入ってから不思議なお誘いというか、自分も驚くようなことが増えたのは事実なんですよね。まだ言えないんですけど、驚く内容の話が実はまだいっぱいあるんです。
DAIDAI: (laughs) It's true that since the beginning of this year, I've been getting strange invitations, and the things that have been happening surprise even myself. I can't talk about it yet, but there are actually a lot more surprising things to come.
――BRING ME 〜やウージーよりも驚くことが控えていると!?
There are things even more surprising than BMTH and Uzi!?
DAIDAI 自分でもちょっと怖いぐらいのやつですね。
DAIDAI: Things that are scarily cool even to me.
――(その一部を教えてもらい)そ、それはちょっとすごすぎるし、さすがに今は書いてはいけない案件だ··· 。間違いなく来年は大変なことになる。そして、すでにDAIDAI君は2023年~2024年の世界のメタル/ラウド・ミュージック・シーンの重要人物のひとりになっている気がするのだけど、どうして一気にこんなすごい状況になってきたんだと思う?
(after discussing what these projects are) Oh, that's a bit too much to reveal at this point, and it's definitely something that can't be written about now... Next year is definitely going to be a big year! And it feels like as of 2023-2024, DAIDAI has already become one of the key figures in the global metal/loud music scene. Why do you think you've suddenly found yourself in such an amazing situation?
DAIDAI それがわかんないですよね······。全部インスタやX(旧 Twitter)のDMからなので。自分たちは今も自主でやっているし、自分個人もどこかに所属して作曲活動をしているのではまったくないし、当然、会社がオファーをとって来たことも一度もないんです。すべて直なんで。だから、余計にびっくりですね。
それまで、バンド以外の音楽活動はオンライン・ゲームの『フォートナイト』の曲を7曲くらい書いた程度で。ただ、DEATHNYANN(我儘ラキアのリード・ヴォーカル、星熊南巫のソロ・プロジェクト)で 関わった案件などは、ポストするようにしてるんですが、それ以外はSNSでも何も告知してなくて。自分のメインはバンドマンなんで、SNSでも自分のメールアドレスは貼らないし、「作・編曲承ってます!」みたいなことも、プロフィールに書いてないんですよ。だけど、どこからかみんな見つけてきて連絡して来るんですよね。
DAIDAI: To be honest, I’m not quite sure myself… I mean, where are all these offers even coming from? They just pop up in my DMs on Instagram or Twitter. Our band still operates independently, as I’m not regularly contracted by a company to do songwriting. Requests we get are all directly sent to us rather than from an agency seeking them out on our behalf, so I’m pretty perplexed.
Until recently, my only other major musical project outside the band was composing about 7 songs for “Fortnite”. I do post about projects I've been involved in, like DEATHNYANN (the solo project of Hoshikuma Minami, the lead vocalist of Wagamama Rakia), but I’m otherwise pretty low-key on social media. Since my main focus is being a band member, I don't put my E-mail address on social media, and I don't write things like "I'm accepting composition and arrangement requests" in my profile. But somehow, people find me and contact me for work regardless.
DEATHNYANN - Fortnite chapter4 High Stakes Club (Official Music Video)
――そもそも、PALEDUSK自体が今現在も自主で動かしているっていうのがすごいことで。今のPALEDUSKやDAIDAI君の規模感になると、さすがに普通はマネージメントがつくと思うんだけど。
It's amazing that PALEDUSK is still running independently. I think that with the scale of PALEDUSK and DAIDAI now, you would normally have a management team.
DAIDAI そうですよね(笑)。僕たちはずっと自主でやってきたので、PALEDUSKと一緒にやりたい!っていう人が出てきたら、その人の〝愛〟を見るんですよね。その人がどれだけ音楽に対して〝愛〟があるかですね。派手にデカいことをやろうっていうのはつねに思ってはいるんですけど、だからと言って売れるために何かしようとかはまったく考えてなかったです。売れるためにレコード会社とかマネージメントに変にテコ入れされるのは嫌だし、会社の大きさでオファーに来られてもあまり興味ないというか··· 逆に言うと、自分たちの音楽だけで大きい会社が持って来れなかったような話をつかめてはいたので。
DAIDAI: That's right (laughs). Since we've always been independent creators, when someone expresses interest in working with PALEDUSK, we first gauge their "love" for music. It's all about how much "love" they have for it. We’ve always dreamed of doing something big, but we've never even considered compromising our artistic vision for commercial success. I don't want to be artificially molded by a record label or management, and I'm not particularly interested in offers from so-called “big companies”... On the contrary, we're pretty proud of the fact that we’ve been able to attract opportunities that even big companies couldn't get.
――たしかに、今回のBRING ME~やウージーの件は、たとえ大きい会社であろうと持って来れない案件だよね。
That's right. The cases with BRING ME THE HORIZON and Uzi, for example, are deals that even big companies wouldn't be able to get.
DAIDAI そうなんですよね。だからこそ、音楽そのものに〝愛〟がある人と一緒に組んでやりたいっていうのはあって。
DAIDAI: That's right. That's why I want to work with people who have a "love" for music itself.
――たとえば、今回のBRING ME~や、ウージーとBABYMETALとの案件もそうだけど、予想外の大きなオファーが届くことに対しては、ビビることは全然ない?
For example, with the BRING ME THE HORIZON and Uzi and BABYMETAL projects, are you not at all intimidated by receiving such unexpected big offers?
DAIDAI そういうオファーに対して、ビビったりするのはあまりないですね。「えっ! マジ!?」くらいな感じです。ビビるというより、ワクワクはめっちゃします。これが世に出たらみんなどんな反応するんだろう!?みたいな部分でのワクワクで。しかも、自分に来る注文も、クライアント・ワークじゃなくて、「DAIDAIがやってることをそのままください」みたいなことが多くて。極端なことを言えば、ウージーに書いた曲って、PALEDUSKでやっても違和感がないじゃないですか。
DAIDAI: I don’t really get freaked out by those offers; it's more like, "Wow, that’s crazy! I’m super excited!", and I can’t wait to see how people will respond when it's released. The requests I get are generally pretty straightforward; they just want me to “do my thing”. Like, the song I wrote for Uzi could totally fit on a Paledusk album.
――あの曲は全然違和感ない。
That song doesn't sound out of place at all.
DAIDAI そのぐらい、「いつもどおりでいいです」みたいな感じで来るんです。だから、いつものことをやるだけなことが多いですよね。BRING ME〜の「AmEN!」の発注のときも「好きにしちゃっていい」みたいな感じでしたし。とはいえ、一応BRING ME~の「AmEN!
(Feat. Lil Uzi Vert And Daryl Palumbo Of Glassjaw)」は空気を読みながらやったところはあったんです。最初めちゃくちゃ好きなようにして、途中からちょっと修正とか入れてもらったり。リル・ ウージー・ヴァートに関してはそれさえなかったですね。そのまんまの俺というか······〝純度100%の俺〟みたいな感じの曲で。あと、あまり細かなことは言えないんですが、「The End (Feat. BABYMETAL)」の発注は、ウージー自身が「ギミチョコ!!」を好きだったっていうのがあったらしくて。
DAIDAI: That’s how it typically works. I’m given a lot of creative freedom, encouraged to just “do your thing”. That's why I often end up doing what comes naturally. For instance, with the BMTH track “AmEN!”, they allowed me to arrange it however I liked. So I arranged it pretty boldly, and then took their feedback to make some adjustments when it was closer to completion. But with Uzi and “The End”, it was completely different. That was just pure, unfiltered “me”. I can’t go into too much specific detail, but I heard that Uzi was a fan of BABYMETAL's “Gimme Chocolate!!”, and that’s probably why I was asked to work on “The End”.
――なるほど!
I see!
DAIDAI で、「ギミチョコ!!」みたいな速くて楽しい曲が欲しいってなって、KOBAMETAL経由で自分のところに注文が来た感じですね。楽しくて速い感じの曲は僕も大好きだったんで、そこに自分の色をどんどん足していった感じです。
DAIDAI: They were looking for something fast-paced and energetic like “Gimme Chocolate!!”, and so they reached out to me through KOBAMETAL. I love that kind of music, so I had a lot of fun adding my own unique sound to the track.
—―初めてPALEDUSKとしてインタビューしたときは、ギタリストとしてのDAIDAI君のルーツとかを聞いたんだけど、作曲とか編曲とかのルーツは、あまり聞いてなくて。ハイブリッドなミクスチャーなのはもちろんだけど、突き抜けたようなポップでキャッチーなものを突っ込むセンスのルーツというか、曲作りやアレンジで影響を受けたアーティストや楽曲とかはあったりする?
We talked about your guitar playing when we first interviewed you as a member of Paledusk, but I want to learn more about the influences behind your unique songwriting style. Of course, your music is a hybrid mix of different genres, but how did you develop this knack for creating such catchy and poppy tunes in a breakthrough way? Are there any specific artists or songs that have inspired you?
DAIDAI 高1のときにギターを始めて、普通にギター・キッズだったんです。ただ、ハード・ロックやテクいメタルとかを弾いていたときに、途中から難しいってなって。とにかくその辺の楽曲は難しいフレーズばかりじゃないですか。で、難しいフレーズを弾くのはやめて (笑)。自分で曲を作り出したんです。なので、始まりのきっかけは〝逃げ〟です(笑)。得意なことだけをやっておけば、難しいことをやらずに曲を弾ききれるじゃないですか。
DAIDAI: I was your average guitar-playing teen when I started in high school. But as I got into harder rock and technical metal stuff, I started to find it pretty challenging. Those kinds of songs tend to be full of difficult phrases, right? So I stopped playing those, and started making my own songs (laughs). So it basically started as an “escape” from technical challenges (laughs). If I just did what I was good at, I could play a song without doing anything difficult!
――早い段階からテク指向じゃなくて楽曲指向になったと。
So you shifted your focus from technical aspects to songwriting at an early stage.
DAIDAI まさにそうです。もちろん、今でもテクいのも大好きなんですが。ただ、当時は曲作りにシフト・チェンジをし始めたんですよね。あとは、当時バンドをやっていた福岡の同年代の高校生で、オリジナル・ソングをやってる人がほぼいなかったんです。そんな中で自分は「やっちゃえ」と思って曲作りを始めてました。
DAIDAI: Exactly. I still loved technical stuff, but I started to focus on songwriting. And back then in Fukuoka, high school bands weren’t really writing original music. I was kind of a pioneer in that sense, so I just went for it.
――最初はどんな感じのオリジナル・ソングを作っていたの?
What kind of original music were you writing at the time?
DAIDAI 最初はシンプルなポップ・パンクみたいなのですね。当時の流行りだったんで。で、ONE OK ROCKの何十番煎じみたいなバンドを始めて、そのあとにアメリカに行って··· っていう感じでした。アメリカに行っても、普通に曲は作っていて。もちろん、当時もいろんな音楽が好きだったんですけど、ヒップホップとかを聴き出したのはその時期からですね。それこそ、KOHHをずっと聴いていたりして。
DAIDAI: I started out playing simple pop-punk, which was really popular at the time. It was kind of like being in the hundredth ONE OK ROCK cover band. After that, I went to America and kept writing music. I liked a lot of different kinds of music, but that’s when I really got into hip-hop, especially KOHH. I was listening to him all the time.
――PALEDUSKの楽曲は、メタル/ラウドなジャンルと同じくらいにヒップホップが重要なんじゃないかなとは思うのだけど、DAIDAI君がヒップホップに初めて触れたというか、ヒップホップを初めて聴いたのは何歳くらい?
Hip-hop seems to be as important as metal and loud genres in Paledusk's music. When did you first discover hip-hop and start listening to it?
DAIDAI 自分が覚えている範囲だと、小学生のときに聴いたKREVAですかね。クラスメイトで音楽通がいて。そいつがCDを持って来てて、いつも給食の時間とかに流してたんです。その流れている曲の中で、「これ、めっちゃいい! 貸してほしい!」と言って借りたのがKREVAのCDで。そのあとは、家でエミネムが流れてたんです。
DAIDAI: As far as I can remember, it was KREVA. I had a friend in elementary school who was really into music and would bring his CDs to school and play them during lunch break. One day, I heard something that was really good and I asked to borrow the CD. Also, Eminem was regularly played at home whenI was growing up.
――両親がエミネムを好きだったとかで?
Did your parents like Eminem?
DAIDAI お母さんがエミネム好きだったんですよね。たしか、小学校2、3年生の頃ですけど、当時は家でエミネムのベスト盤『Curta in Call』(2005年)がずっと流れてました。こういう音楽も好きだな~って思いながら聴いてたんです。なんなら、ロックを聴くよりも先にヒップホップを聴いたんですよね。あと、当時のことですごく鮮明に覚えているのは、小3、小4ぐらいから、バンドも聴きだしてるんですよ。BUMP OF CHICKENとかORANGE RANGEとか。当時流行っていたバンドを聴き始めてました。それで、誕生日に両親にねだるものが、ゲームからCDに変わっていきましたね。中学に入る頃にはTSUTAYAばっかり行って、いろんなCDを借りたり、クラスの音楽通のやつからオススメの音楽を聞いてそれにハマって、途中から「楽器やりたいかも!?」ってなって、ギターを始めたんです。
やっぱり、当時聴いていた音楽が自分のハートの部分を作ったなって思いますね。今は経験や知識とかで武装できるようになったんですけど、自分のハート、根幹の部分は当時好きだったもの··· それこそ、チビっ子の頃に家で流れてたりとか、無意識に集めていたCDたちだなって。当時聴いていた音楽を最近また聴き漁っていて、強く思ったんです。
DAIDAI: My mom was a big Eminem fan; I was probably in 2nd or 3rd grade of elementary school when Curtain Call (2005) was constantly playing on repeat at home. It was there that I first realized I had a love for hip-hop. In fact, I was into hip-hop before I started getting into rock in 3rd or 4th grade; bands like Bump of Chicken and Orange Range were popular at the time. My birthday wishlist quickly shifted from video games to CDs, and I’d spend countless hours browsing TSUTAYA to find various CDs to rent, and listening to music recommended by my musically inclined classmates. In the midst of this I naturally got curious about doing music myself, which led me to begin playing guitar too.
Looking back, I realize how much the music I listened to as a kid shaped who I am today. Even though I've gained more experience and knowledge since then, the core of my musical tastes was formed during those early years; the CDs that were playing at home when I was a kid, and the ones I was unconsciously collecting. I've been re-listening to the music I listened to back then recently, and I've really noticed this.
――それは、DAIDAI君がメタル的な激しい音に触れる前の音楽ってことだよね。
So that was before you started listening to heavy metal music.
DAIDAI そうです。でも、チビっ子の頃に聴いていた音楽って、ある意味、雑多ですごくミクスチャーでもあったなと思いました。ヒップホップを聴いて、もちろん歌謡曲も聴いて。めっちゃポップな音楽も大好きで聴いていたし。メタルというか激しい音楽で言うと、LINKIN PARKは小3のときに、家庭教師の先生が薦めてきて、聴いてたんですよ。
DAIDAI: Yeah, exactly. Looking back, my musical tastes as a kid were pretty eclectic. I'd listen to everything from hip-hop to the Japanese oldies. I even enjoyed listening to some fairly poppy music as well. Then I got into heavier stuff like Linkin Park when my tutor introduced me to them in 3rd grade.
—― 小3でLINKIN PARKはなかなかに早熟だ。
That’s pretty early to start listening to Linkin Park!
DAIDAI 今思うと早かったんですよ(笑)。小3ぐらいのときに、その家庭教師が家に来ていたんですけど、クラスでORANGE RANGEが流行ってるって言ったら、「ORANGE RANGEみたいにラップとバンド・サウンドを混ぜたバンドだったら、これがいいよ」って言って持ってきたのがLINKIN PARKのCDだったんです。 最初はよくわかんなかったですよ。英語の歌だし、ORANGE RANGEにはないシャウトもしているしで。これはちょっと思っていたのと違うぞ、みたいな。ただ、ずっと聴き続けていたらどんどんハマっていきましたね。なので、LINKIN PARKが自分が初めて聴いたヘヴィ・ミュージックだと思います。メタルを聴くようになったときに、そこからクサいほうのメタルに行くのか、それともラウドやミクスチャーっぽいのに行くかで別れていくじゃないですか。
DAIDAI: Yeah, I know, right? After I told him I was into Orange Range, he said “If you like a band that mixes rap and band sounds like Orange Range, you'll like this," and handed me a Linkin Park CD. I was a bit confused at first because it was in English and there was a lot of shouting, which was so different from what I was used to. But I kept listening to it and eventually became a big fan. I think Linkin Park was my gateway into heavier music. It's interesting how, once you start listening to metal, you either dive deeper into the extreme stuff or you go for a more mixed sound.
――最初に訪れるそこの分岐が、メタル好きの運命の別れ道だよね(笑)。
That first branching point is like a fateful crossroads for metal fans (laughs).
DAIDAI ですよね(笑)。自分はクサいメタルも好きなんですけど、そこにどっぷりいかなかったのは、小3ぐらいに聴いたLINKIN PARKが根底にあったからだと思うんですよ。で、そこから自分はミクスチャーのほうに行ってますね。もちろん、テクニカルなギターや、ハード・ロックも触れたんですけど、いざ自分が曲を作るとなったら、ミクスチャーなんですよ。
DAIDAI: Right (laughs). While I appreciate extreme metal, I think my foundation in heavier music comes from Linkin Park ever since 3rd grade. That's why I gravitate towards a more mixed sound. I've dabbled in technical guitar and hard rock, but when I create my own music, it always ends up being a blend of different genres.
――なるほど。さっき小学生の頃にORANGE RANGEを聴いていたと言ってたけど、ORANGE RANGEって当時はバカ売れしてJ-POPのフィールドで語られてしまいがちだけど、何気に結構なポップ系ミクスチャーだから、ORANGE RANGEを聴いていたのも、DAIDAI君の曲作りに密かに影響を与えているような··· 。
I see. You said you were a big fan of Orange Range when you were in elementary school. They were pretty popular at the time and although they were often seen as a J-pop group, their music had a strong pop-oriented mixed element to it. I wonder if listening to them so much might have subconsciously influenced your songwriting style?
DAIDAI かなり影響を受けてます。しかもORANGE RANGEって結構曲の幅も広いし、冒険的なこともしてたんです。それこそ一時期は、「PALEDUSKってどんな音楽?」って言われたときに「ヘヴィなORANGE RANGE」って言ってました。
DAIDAI: They definitely had a big impact on me. Orange Range experimented with a lot of different sounds in their songs, and were always evolving. People used to ask me what Paledusk’s music sounded like, and I'd often say it was like a heavier version of Orange Range.
――あ、その表現は何気に的を得(射)てるような気がする。あの、とことん突き抜けたポップでキャッチーなミクスチャーって、今思うと唯一無二だし。
That description is actually pretty spot on, I think. That completely over-the-top pop and catchy mix is one of a kind, when I think about it now.
DAIDAI そうですよね。僕は一生ORANGE RANGEを聴き続けると思います。そして、聴くたびに 「すげーな!」って思ってます。キャッチーだし、面白いリフもシンプルに入れたりするし、テクニックも「自分だったら逃げるな」ってところをちゃんとキャッチーな音使いでノリ良くやれてるのがあって。毎回聴くたびに「天才的だ!」と思いながら聴いてます。
DAIDAI: That's right. I'll never get tired of listening to Orange Range. Their music is so catchy and innovative. The way they incorporate simple yet effective riffs and use techniques that most people would shy away from is truly impressive. Every time I hear their music, I'm amazed at their creativity.
――ORANGE RANGE以外にポップ・センスを磨いていく上で影響を受けたアーティストは誰かいる?
Are there any other artists who have influenced you in developing your pop sense besides Orange Range?
DAIDAI 前回のインタビューでお話しした、木村カエラさんの『+1』(2008年)というアルバムが大好きで。あのアルバムの世界観とポップな感じは、自分の中でのポップ・センスの礎になってたりしますね。音楽的には、ロックもあったりパンクもあったりテクノみたいな曲もあったりなんですけど、すべてにおいてポップなんです。最近、思い返したら、あのアルバムのサウンドにめちゃくちゃ影響を受けてるなって。なので、ポップな面を出すときは、あのアルバムからの影響が出たのかなと思うんですよ。元々がポップ・ミュージックが大好きなんですよね。あ、ポップ・センスで言ったら上田さんからの影響もあるかもです。
DAIDAI: During our last interview, I talked about how much I love Kaela Kimura's +1 (2008) album. It's really shaped my understanding of pop music. Even though it has elements of rock, punk, and techno, it's all done in a very poppy way. Looking back, I can definitely see how that album has influenced my own music. I guess you could say that album is the foundation of the poppier side of my musical style. I've always loved pop music. Oh, and I might have been influenced by Ueda-san in terms of my sense of pop as well.
――AA=の上田剛士氏?
Ueda Takeshi from AA=?
DAIDAI そうです! BABYMETALに書いた曲··· 特に「あわだまフィーバー」は、自分の中ではメチャクチャ影響を受けたなって思うんです。ただ、僕自身はTHE MAD CAPSULE MARKETS(以降MAD~)はまったく通ってなかったんですよ。先輩とかに「PALEDUSKはMAD~の匂いがする」とか言われることがあって、それで初めてMAD~を聴いて、「おおー!!」っと思ったくらいで。BABYMETALの好きな楽曲が、さっき言った「あわだまフィーバー」や、あと「ギミチョコ!!」だったので、誰が書いてるんだろう?って調べたら「上田剛士? 誰だ!?」みたいな。その程度の認識しかなくて。で、調べたらMAD~/AA= の人で。上田さんがBABYMETALに書いたあの2曲のポップ・センスにはハマったし、影響を受けてますね。それこそ、BABYMETAL経由で上田さんのポップ・センスにハマっていったんだなと思います。
DAIDAI: Yes, that's right! I was heavily influenced by the songs he wrote for BABYMETAL, especially “Awadama Fever”. I hadn't heard of The Mad Capsule Markets (MAD~) until some of my seniors and other people started comparing my music to theirs. When I checked out their music, I learned that “Ueda Takeshi” was the name of the person who wrote my favorite BABYMETAL songs ”'Awadama Fever” and “Gimme Chocolate!!”. I didn’t know much about him before that, and learned he was from MAD~/AA=. I was immediately drawn to the pop sensibility in those two songs and realized how much they had influenced me. I think it was through BABYMETAL that I discovered Ueda-san's unique pop style.
――たしかに、上田さんが持ってるポップ・センスって、突き抜けるほどにポップでキャッチーだから、そこは言われてみると同じ匂いを感じるかも。
That's right, Ueda-san's pop sense is so incredibly pop and catchy, I can see what you mean when you say they have a similar vibe to your work.
DAIDAI 嬉しいし光栄です。MAD~やAA=、BABYMETALのあの2曲しかり、上田さんが作っている楽曲は大好きなので、ポップ・センスとしては感性が近いと思いましたし、上田さんのポップ・センスが、自分の血となり肉となっていったと思います。
DAIDAI: It's an honor to hear that. I've always admired Ueda-san's work, especially his contributions to MAD~, AA=, and BABYMETAL. I think we share a similar sense of pop, and his music has had a profound influence on my own. His style has really become a part of who I am as an artist.
――楽曲制作に関しては、どんどんアイデアが湧き出てくる?
Do you find yourself coming up with new ideas for songs all the time?
DAIDAI いっぱいアイデアはありますね。枯渇するっていう感覚はまだないです。音楽を聴くのが好きなので、毎日いっぱい音楽を聴いたら聴いた分だけ、いろんなインプットがあるじゃないですか。あと、自分でも得意だと思うのは、いろんな曲を聴いたときに··· これはどのコンポーザーもそうだと思うんですけど··· 分析するのがすごく得意ですね。どこでどんな音が鳴って、何でこのパートがカッコいいか、ノレるのかとか。そういうのを理解するのは早いほうだと思います。そして、分析することで自分の曲に落とし込みやすいなって思いますね。
DAIDAI: I have plenty of ideas; I never feel like I’m running out. Listening to a ton of music every day gives me so much inspiration. I'm good at breaking down songs and figuring out what makes them work. I think most composers do this too, but my strength in particular is identifying the elements that make a particular part catchy or cool. This helps me incorporate those elements into my own compositions.
――その得意な感じは気づかぬうちにそうなっていった?
Did you develop that skill naturally?
DAIDAI そうですね。それこそ、10代の頃から。いい曲をいっぱい聴いて、自分の好きなCDを集めるって、ある意味作曲だと思うんです。カッコいいパートを集めてるってことだし。DJがやっていることも、ある意味そうじゃないですか。 だから、10代の頃から何がカッコいいとか、何がカッコ悪いとかっていう、選別的なのも得意だった気がします。
DAIDAI: Yes, I think so. Even as a teenager, I always loved collecting music and building my CD collection, which is a bit like composing, in a way; you're essentially curating a collection of your favorite musical moments. DJs do something similar. I've always been pretty good at discerning what’s cool and what isn’t. It's a skill I've developed since I was a teenager.
――そこはもう、その人の耳のセンスだよね。
It really comes down to your sense of taste, doesn't it?
DAIDAI そうかもしれないです。それで、曲がカッコいい理由を調べたいと思うようになって、アメリカの音楽学校に行ってたんです。そこでいろいろと音楽の勉強もして、音楽の知識を頭に入れれば入れるほど、今までの分析がよりクリアになってきたんですよね。音楽理論が入ってきて、いろんな設計図が自分の中でできあがってきて。「あ、意外と世の中のビッグなバンドたちが気づいていない設計図がまだまだあるじゃん」と、最近も気づいたりしました。
DAIDAI: Maybe! That’s why I decided to attend a music school in the US to delve deeper into why certain songs were so compelling. As I studied music theory and gained a deeper understanding of music, my ability to analyze songs improved significantly. With knowledge of music theory, I began to see patterns and structures that I hadn't noticed before. It's fascinating to realize recently that even some of the biggest bands in the world may have overlooked certain musical “blueprints”.
――DAIDAI 君が編曲で関わったBRING ME~がキュレーターで、同じく作曲で関わったBABYMETALも出演するフェス「NEX_ FEST」(11月3日)にPALEDUSKも出るわけだけど、意気込みを聞かせてもらえればと。
Paledusk will be performing at BMTH’s festival NEX_FEST alongside BABYMETAL on November 3rd. Could you share your expectations for this festival, as someone linked to both groups through your songwriting work?
Paledusk with BABYMETAL at NEX_FEST 2023
DAIDAI 「NEX_FEST」で個人的に胸熱なのは、YOASOBIと共演できることですね。YOASOBIのAyaseって、実は僕の幼馴染なんですよ。
DAIDAI: Personally, I'm really excited about performing with YOASOBI at "NEX_FEST." As a matter of fact, I’ve been friends with Ayase from YOASOBI since we were kids.
――ええー!!
Really!?
DAIDAI それこそ、16歳のときに一緒にヘヴィな音楽をやってた仲間で、いろいろと関係も深いんです。僕は福岡ですけど、彼は隣の山口出身で。AyaseはDavinciというメタルコア・バンドでヴォーカルだったんですよ。スクリームとクリーンを使い分けるようなスタイルで。
DAIDAI: Yeah, Ayase and I have been buddies since we were 16 years old, doing heavy music together. He's from Yamaguchi, and I'm from the neighboring prefecture of Fukuoka. Ayase was the frontman of a metalcore band called Davinci. He was known for his ability to seamlessly transition between screaming and clean vocals.
――YOASOBIのAyaseがメタルコアが好きで、それこそBRING ME〜が大好きっていうのはメディアとかでも公言してるよね。
Ayase from YOASOBI has publicly stated that he loves metalcore, and especially BMTH.
DAIDAI そうですね。むしろ、Ayaseはそこの畑のやつなんです。それこそ、ISSUESとBRING ME~に影響を受け狂ってるみたいな感じでしたからね。最近も本人と話してたんですけど、いつかAyaseと対談とかができたら、二人の関係性を話したいと思います。めちゃくちゃ深いストーリーがあるので (笑)。そういう関係性もあって、「NEX_FEST」ではYOASOBIが楽しみというか、Ayaseと同じフェスに出れるのが感慨深いんですよね。
DAIDAI: That seems about right. Ayase was actually originally from the heavy music scene. He was absolutely obsessed with bands like ISSUES and BMTH. We were talking recently and it would be great to do an interview together someday and share our story in-depth (laughs). Given that history together, I'm really excited to see YOASOBI perform at "NEX_ FEST". It's going to be a surreal experience to be on the same festival stage as Ayase.
――最後に、PALEDUSKのギタリストとして、そしてクリエイター··· 作曲・編曲家として、今後の目標を教えてもらえればと。
As both a guitarist for Paledusk and a creative force behind the band as a composer and arranger, what are your aspirations for the future?
DAIDAI 自分のメインはPALEDUSKでギターを弾くことで、作家業がメインじゃないんです。でも、音楽は大好きなんで、いろんな人と曲を一緒に書いて学んで行きたいです。世界中のいろんなミュージシャンと一緒に曲を書いて、自分のサウンドとスタイルを世界中で散りばめて、それでみんなが知らず知らずのうちに自分の作った曲にハマっていって、最終的にPALEDUSKに辿り着く··· PALEDUSKにつながっていくっていうのが理想ですかね。PALEDUSKのスタイル··· 自由な音楽性で曲を作るっていうことは、曲げたくないので。
あと、今はラッキーな状況が続いてるなって思うんですけど、すごく夢のある世の中だなと感じていて。自分自身はセールス的な数字も持っていないし、SNSのフォロワー数も大きくないし、影響力もないけど、コネとか関係なく、音楽だけ信じてやっていれば、届く人には届くと思ったし、そこから何かが起きるんだなって、自信にもなりました。「わけわからない曲を作りすぎたな」とか思っていた時期もあったんですが、今回の流れで、「これからも自分が好きな曲を書いていこう」とより強く思えたんですよね。あと、来年はどうなってるんだろう?って思うとワクワクします。
DAIDAI: While playing guitar for Paledusk is my primary focus, I'm passionate about songwriting and want to collaborate with musicians from all over the world. My goal is to create music that resonates with people on a global scale, ultimately leading them to discover Paledusk unknowingly as they get hooked on my sound. That’s the dream, at least. I want to stay true to Paledusk's style of creating music freely.
I've been incredibly fortunate lately, and it's made me realize how magical the world of music can be. Despite not having a large following on social media or big commercial success, I've come to believe in the power of music to connect with the people it’s meant to reach, and something will happen from there - that’s where my confidence comes from. It's given me the confidence to keep creating, even when I've questioned if my own work is getting too weird. As things are, I’ve come to feel even more strongly that I want to keep creating the music I love, and I'm excited to see what the future holds next year.
――いやあ、〝驚く話〟をいくつか聞いてしまったので、来年はとんでもないことになっていると思うな。最後にもう一つだけ。元Crystal Lakeで現KNOSISのRyo君に先日インタビューをしたんだけど、「最近気になってる人は誰かいる?」と聞いたら、即答でPALEDUSKとDAIDAI君と。
Well, I've heard you’ve received some “earthshaking” requests, so I certainly agree next year is going to be incredible. Just one more thing! I recently interviewed Ryo (formerly of Crystal Lake and now KNOSIS), and when I asked him, "Who are you interested in lately?" he immediately said Paledusk and you specifically.
DAIDAI いやー······ 恐れ多いです。僕の中で、日本で一番好きなヘヴィ・ミュージックの男なんで。しかも、すごい謙虚じゃないですか。あんな人、なかなかいないですよ。でもって、ステージではすごいブチギレていてカッコいいし。カリスマ性もあるし。何より歌も上手いですもんね。
DAIDAI: Oh how, that is so flattering! He's my favorite heavy metal musician in all of Japan. It's amazing how humble he is considering his talent. There aren't many people like him. He's so intense and captivatingly charismatic on stage, and his vocals are absolutely killer.
――「DAIDAIは世界を変えますよ」と言ってましたよ。
He said, "DAIDAI is going to change the world."
DAIDAI それはちょっと··· 本当に恐れ多すぎます。僕に言わせれば、あの人こそが、日本から世界のヘヴィ・ミュージック界を変えることのできる男だなって思ってます。
DAIDAI: I'm really not worthy of such praise... In my opinion, he has the potential to revolutionize the global heavy music scene, starting from Japan.
――それこそ、Ryo君とDAIDAI君でいつかコラボができるんじゃないかなと。
I think it would be great if you and Ryo could collaborate someday.
DAIDAI 「何かしたいね!」っていう話はしてますね。今のあの人のスタンスだったら、そういうのが簡単にできそうって言ったらあれですけど··· 自由そうですもんね。僕的にはコラボができたら最高です。
DAIDAI: We've been discussing the idea of working together. Given his current flexible attitude, while I think it would be going too far to say it’s “easy” to make something happen, he seems open to it. It would be amazing if we could collaborate.
[End of Interview]
Proofreading: Capable-Paramedic
DAIDAIが作曲で参加
Songs that DAIDAI has helped compose
LIL UZI VERT「The End (feat. BABYMETAL)」(Released June 30 2023, featured in Pink Tape)
可憐なポップネスが無人の遊園地のように奇妙に聴こえてくる
人気ラッパー、リル・ウージー・ヴァートの3rd「Pink Tape」(2023年)収録。 DAIDAIは
作曲を担当。 バラエティに富んだ全26曲の中にメタル・テイストのものはいくつかあるが、この曲はひときわ異彩を放っている。 ヴェイパーウェーヴの感触があるイントロからニューメタルへ、そして底抜けに明るくイノセントなBABYMETALの歌唱というハイライトへ。トラックがアンビエント・ブレイクコアじみるウージーのヴァース、叫び声をサンプリングしたエレクトロニコア・パートとの対比で、可憐なポップネスが無人の遊園地のように奇妙に聴こえてくる仕掛けが楽しい。
The delicate pop elements create a bizarre, haunting atmosphere, like an abandoned amusement park.
Featured on Lil Uzi Vert's 'Pink Tape' (2023), this track composed by DAIDAI is a standout among the album's 26 varied songs. It's a wild ride from vaporwave to new metal, culminating in BABYMETAL's unexpectedly bright and innocent vocals. The juxtaposition of Uzi's ambient breakcore-influenced verses and the electronicore screams creates a surreal atmosphere, making the delicate pop elements feel oddly like an empty amusement park.
(清家咲乃)(official MV)
DAIDAIが編曲で参加
Songs that DAIDAI has helped arrange
BRING ME THE HORIZON「AmEN! (feat. Lil Uzi Vert, Daryl Palumbo & Glassjaw)」(Released June 2 2023)
綺麗なものが内包する汚濁を表わす編曲
ラッパーのリル・ウージー・ヴァート、GLASSJAWのダリル・パルンボ (Vo)が客演。ハード コアに幕を開け、なだれ込むコーラスではシンセサイザーのメロディーがスケールを広げる。パルンボのパートではインダストリアルに鍛えられたビートが響き、ウージーのラップに移るとデジタリックなギターでラップ・メタルへ転化。魔女狩り、ひいてはマイノリティへの弾圧を強烈に皮肉る歌詞に呼応し、“Foul renegade(卑劣な背教者)” の箇所にはクワイアが重なり、ラストではオルゴールが不穏に歪むなど、綺麗なものが内包する汚濁を表わす編曲がニクい。
An arrangement that reveals the filth concealed within beauty
Featuring rapper Lil Uzi Vert and GLASSJAW vocalist Daryl Palumbo, the song kicks off with hardcore, then transitions into a chorus with a sweeping synthesizer melody. Palumbo's part features an industrial beat, while Uzi's rap transforms into rap metal with a digitized guitar. The lyrics, which satirize witch hunts and oppression of minorities, are accompanied by a choir during the "Foul renegade" section, and the final section features a distorted music box, creating a clever arrangement that exposes the ugliness hidden within beauty.
(清家咲乃)(official MV)
PALEDUSK最新シングル
Paledusk’s newest single
PALEDUSK「I'm ready to die for my friends feat. VIGORMAN」
2023年4月12日 BIG M
日本のシーンにおいて他に類を見ない共闘
意表を突くほどポップで、タイトルを連呼するコーラスも非常にキャッチーなシングル。彩度を落としたパステル・カラーが特徴的なMVはポップ・パンク・リバイバルを思い起こさせる。変態紳士クラブとしても知られるVIGORMANの客演はレゲエDJとメタルのコラボという、日本のシーンにおいて他に類を見ない共闘だ。カントリー的な温かみのあるギター、VIGORMANのヴァースでのジャジーなトランペット、ダイナミックなギター・ソロからのブレイクダウンと盛りだくさん。そっとつぶやかれる国際電話の国番号 “+81” から世界へ羽ばたく決意がうかがえる。
An unprecedented collaboration in the Japanese music scene.
A surprisingly poppy single with a highly catchy chorus that repeatedly calls out the title. The music video, characterized by desaturated pastel colors, is reminiscent of the pop-punk revival. The guest appearance of VIGORMAN, also known as 変態紳士クラブ, is an unprecedented collaboration in the Japanese music scene, combining reggae DJ and metal. The song is packed with elements such as warm country-style guitar, jazzy trumpet in VIGORMAN's verse, a dynamic guitar solo, and a breakdown. The softly whispered international phone country code "+81" hints at their determination to spread their music globally.
(清家咲乃)(official MV)
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